گواهی میانی عام یا همان گواهی csr (سی اس ار) چیست؟
گواهی مهر دیجیتال، مانند مهری است که در دنیای واقعی استفاده میشود. این مهر، هویت و صلاحیت یک شخص یا سازمان را تأیید میکند. گواهی مهر دیجیتال نیز همین کار را در دنیای دیجیتال انجام میدهد.
گواهی مهر دیجیتال، یک فایل دیجیتالی است که شامل دو کلید است: “کلید عمومی و کلید خصوصی”. کلید عمومی برای امضای الکترونیکی اسناد و تراکنشها استفاده میشود. کلید خصوصی برای تأیید امضای الکترونیکی استفاده میشود.
برای مثال، چنانچه شما یک صورتحساب الکترونیکی را برای سامانه مؤدیان ارسال میکنید، شما با استفاده از گواهی مهر دیجیتال خود، این سند را امضاء میکنید. گیرنده سند (سامانه مؤدیان)، با استفاده از کلید عمومی شما، میتواند امضای شما را تأیید کند و مطمئن شود که این سند از طرف شما ارسال شده است.
اخذ گواهی مهر دیجیتال در روش مراجعه حضوری با چالش هایی مواجه است:
- تکمیل فرم های کاغذی و خوانا نبودن اطلاعات
- ناقص بودن مدارک
- قطع بودن سرویس
- زمان بر بودن ثبت اطلاعات در سامانه
به همین دلیل امکان ثبت نام غیرحضوری برای مراجعان گواهی مهر دیجیتال فراهم شده است. در این روش، اشخاص می توانند با مراجعه به آدرس https://www.gica.ir ثبت نام نموده و فرم درخواست گواهی مهر دیجیتال خود را تکمیل نمایند.
علاوه بر این، شما میتوانید از طریق سایت لیمو هم برای دریافت فایل گواهی مهر دیجیتال خود اقدام کنید. برای این کار کافیست که اینجا را کلیک کنید. سپس، اطلاعات مورد نیاز را وارد کنید و درخواست خود را ثبت کنید. سایت لیمو، فایل CSR گواهی مهر دیجیتال را برای شما تولید و لینک دانلود آن را برای شما پیامک خواهد کرد. این خدمات رایگان هم هست.
از مـزایای این روش می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- فرم های کاغذی حذف می گردد.
- اشتباه در ورود اطلاعات کاهش می یابد
- صحت سنجی مشخصات هویتی هنگام ثبت نام انجام می گردد.
- زمان انتظار برای دریافت گواهی کاهش می یابد.
الزامات ثبت نام
متقاضی باید قبل از اقدام به ثبت نام موارد زیر را فراهم نماید:
داشتن سیمکارت از یکی از اپراتورهای تلفن همراه به نام خود چنانچه سیم کارتی به نام خود ندارید برای درخواست گواهی الکترونیکی به صورت حضوری اقدام نمایید.
کد پستی محل سکونت (کد پستی ۱۰ رقمی مطابق با قبض تلفن ثابت)
تلفن ثابت
آدرس ایمیل
اسکن مدارک شامل (کارت ملی)
مراحل ثبت نام و ثبت درخواست صدور گواهی مهر دیجیتال (گواهی میانی عام)
چنانچه میخواهید از طریق مراجعه به آدرس https://www.gica.ir ثبت نام نموده و فرم درخواست گواهی الکترونیکی خود را تکمیل نمایند، مراحل زیر را دنبال کنید :
وارد پورتال مرکز صدور گواهی میانی عام شوید. از منوی سمت راست پورتال گزینه ثبت نام غیر حضوری گواهی الکترونیکی را انتخاب نمایید.
فرم ثبت نام را مطابق با بخش فرآیند ثبت نام تکمیل نمایید. اشخاص حقوقی به نام نماینده سازمان /شرکت ثبت نام نمایند.
بعد از ثبت نام از سمت راست پورتال مرکز صدور گواهی الکترونیکی میانی عام کد ملی و رمز عبوری که هنگام ثبت نام استفاده نموده اید را وارد نمایید.
دکمه ورود متقاضیان گواهی الکترونیکی را انتخاب کنید.
بعد از ورود به سامانه پیغام خوشامدگویی نمایش داده می شود. منوی اصلی زیر پیغام خوش آمدگویی قرار داد. از منو گزینه »ثبت درخواست گواهی الکترونیکی را انتخاب کنید
در پنجره درخواست جدید ، نوع گواهی را با توجه به بخش انواع گواهی انتخاب نمایید و فرم نمایش داده شده را تکمیل کنید. مدارک مورد نیاز را بارگذاری نموده و مرحله بعد را انتخاب کنید.
تعرفه گواهی را از طریق درگاه اینترنتی پرداخت نمایید.
چنانچه پرداخت شما موفقیت آمیز باشد برای درخواست ثبت شده کد رهگیری صادر می شود.
برای دسترسی به کد رهگیری، از منو، لیست درخواست های صدور گواهی را انتخاب نمایید .
توکن را از سامانه های فروش غیرحضوری خریداری نمایید.
بعد از خرید توکن و دریافت آن با به همراه داشتن کد رهگیری ، اصل مدارک آپلود شده به صورت حضوری جهت احراز هویت و صدور گواهی خود روی توکن به نزدیکترین دفتر ثبت نام مراجعه نمایید.
بعد از صدور گواهی توسط دفتر ثبت نام، میتوانید از توکن خود در سامانه ای که از شما گواهی الکترونیکی درخواست نموده است استفاده نمایید.
ولی چنانچه میخواهید از طریق سایت لیمو برای دریافت فایل گواهی مهر دیجیتال خود اقدام کنید، کافیست که اینجا را کلیک کنید.
دریافت کلید خصوصی و عمومی سامانه مودیان از نرم افزار واسط سامانه مودیان لیمو
انواع گواهی میانی عام (گواهی مهر دیجیتال)
اشخاص حقوقی و حقیقی با توجه به نیاز خود می توانند از انواع گواهی های معرفی شده استفاده نمایند.
متقاضی وابسته به دولت (بخش دولتی)شامل دو محصول:
- گواهی شخص حقیقی وابسته به دولت
- گواهی مهر سازمانی وابسته به دولت
متقاضی وابسته به غیردولت (بخش خصوصی) شامل دو محصول:
- گواهی شخص حقیقی وابسته به غیر دولت
- گواهی مهر سازمانی وابسته به غیر دولت
متقاضی مستقل(افراد حقیقی) شامل یک محصول:
- گواهی شخص حقیقی مستقل
فرآيند ثبت نام گواهی مهر دیجیتال (گواهی میانی عام)
1) برای ثبت نام به آدرس https://www.gica.irمراجعه نمایید:
در پنجره بعدی ، رمز یکبار مصرفی که بر روی گوشی همراه خود دریافت نموده اید را وارد نموده و سپس مرحله بعد را انتخاب نمایید.
در پنجره بعدی:
نام (انگلیسی): نام خود را به انگلیسی وارد کنید. (به عنوان مثال Ali)
نام خانوادگی (انگلیسی): نام خانوادگی را به انگلیسی وارد کنید. (به عنوان مثال Azad Rahimi)
-جنسیت: جنسیت را زن/مرد انتخاب نمایید.
تصویر کارت ملی: فایل اسکن شده کارت ملی خود را با فرمت jpg آپلود نمایید. دقت نمایید حجم فایل نباید بیشتر از 100 کیلوبایت باشد.
رمز عبور: رمز عبور باید شامل حروف کوچک و بزرگ انگلیسی، عدد و کاراکتر (برای مثال: & @ # …) باشد.
توجه: لطفا رمز عبور خود را برای ورود به پورتال به خاطر داشته باشید.
تکرار رمز عبور: رمز عبوری که در فیلد رمز عبور وارد نموده بودید تکرار کنید.
کد امنیتی: کد امنیتی را مطابق با تصویر وارد نمایید. در انتها گزینه »ثبت نام« را انتخاب نمایید.
چنانچه با خطایی مواجه نشوید پیغام زیر نمایش داده می شود:
ورود به کارتابل متقاضیان گواهی امضا الکترونیکی
بعد از ثبت نام در پورتال برای ورود به سامانه و ثبت درخواست گواهی الکترونیکی به آدرس https://www.gica.ir/totalca مراجعه نمایید.
کد ملی و رمز عبور خود هنگام ثبت نام را وارد نموده و سپس بر روی گزینه “ورود متقاضیان امضای الکترونیکی” کلیک نمایید.
بعد از ورود به سامانه صفحه زیر نمایش داده می شود. گزینه ثبت درخواست گواهی از طريق CSR را انتخاب نمایید.
دریافت کلید خصوصی و عمومی سامانه مودیان از نرم افزار واسط سامانه مودیان لیمو
در صفحه باز شده محصول مورد نظر را انتخاب نمایید
در باکس دوم انتخاب دوره گواهی را انتخاب کنید در باکس سوم ابتدا محتوای فایلی که برای شما فرستاده شده است را بطور کامل از اولین کاراکتر تا آخرین کاراکتر کپی کنید و در باکس سوم paste کنید و گزینه بررسی درخواست را انتخاب نمایید.
پس از انتخاب گزینه ” نمایش اطلاعات فرم” ، اطلاعات متقاضی نمایش داده می شود.
در این مرحله، مدارکی که لازم هست را بارگذاری کنید. معرفینامه ای به نام شخصی که بتواند به دفترخانه یا دفتر خدماتی که فهرست آن ها در سایت نمایش داده می شود، تنظیم کنید.
پس از بررسی اطلاعات گزینه ” ثبت درخواست” را انتخاب نمائید.
با انتخاب گزینه »پرداخت« وارد صفحه بانکی شده و پرداخت خود را انجام دهید.
چنانچه پرداخت شما موفقیت آمیز باشد، یک کد رهگیری دریافت می کنید.
با مراجعه شخصی که معرفینامه به نام او صادر شده است، به دفترخانه گواهی توسط دفترخانه تایید شده و فایل گواهی در حساب کاربری شما در سایت www.Gica.ir قابل دانلود است.
بیشتر بخوانید:
-
صفر تا صد صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی رایگان به سامانه مودیان مالیاتی
- آیا صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی بدون نرم افزار ممکن است؟ معرفی نرم افزار واسط تحت وب سامانه مودیان لیمو
-
-
صورت وضعیت پیمانکاری چیست؟ آموزش ارسال صورتحساب قرارداد پیمانکاری
-
نگاهی فنی به سامانه مودیان مالیاتی - نکات سامانه مودیان مالیاتی
-
ارسال صورتحساب اصلاحی، آموزش صدور صورتحساب الکترونیکی اصلاحی، ابطالی و برگشتی
-
نحوه صدور و ارسال رایگان صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان مالیاتی