استعلام آنلاین و رایگان کد اقتصادی/شناسه ملی اشخاص حقیقی و حقوقی





کد اقتصادی چیست و مراحل دریافت آن چیست؟

اگر قصد ثبت کسب و کار را دارید، اخذ کد اقتصادی یا کد مالیاتی یکی از اولین اقداماتی است که باید پس از تاسیس کسب و کار خود بردارید. زیرا برای بسیاری از فعالیت های تجاری از جمله افتتاح حساب شرکت، صادرات و واردات، ثبت قرارداد و پرداخت مالیات، کد اقتصادی لازم است.
تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا همه چیز را در مورد کد اقتصادی و نحوه دریافت آن بدانید.

کد اقتصادی چیست؟

ضروری است هر فردی که فعالیت اقتصادی را شروع می کند قانون کار را بداند و تمام مراحل قانونی ایجاد و مدیریت یک کسب و کار را بداند تا بعداً دچار مشکل نشود. یکی از مهمترین چیزها گرفتن کد اقتصادی است. کد اقتصادی یا شماره اقتصادی یک عدد رقمی منحصر به فرد است که
از سال تا به امروز به هر واحد اقتصادی اعطا شده است. این کد توسط سازمان امور مالیاتی برای اشخاص حقوقی و کارآفرینان مشمول قانون مالیات های مستقیم تخصیص داده می شود. صاحبان مشاغل باید برای هر واحد تجاری یا مکان جداگانه کد اقتصادی دریافت کنند. در واقع کد اقتصادی
عددی است که سازمان مالیاتی هر واحد اقتصادی را بر اساس آن شناسایی می کند.

کد اقتصادی چیست و دریافت آن چه مراحلی دارد؟ 2

چه کسی باید کد اقتصادی داشته باشد؟

همه مودیان، یعنی کسانی که موظف به پرداخت مالیات هستند، باید کد اقتصادی داشته باشند. بدین معنا که کلیه شرکتها اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی که به هر نحوی فعالیت اقتصادی و تجاری انجام می دهند ملزم به ارائه کد اقتصادی می باشند. در نتیجه تمام شرکت هایی که خدمات ارائه می دهند یا تولید، مونتاژ، توزیع یا توزیع یک محصول، باید پس از ثبت شرکت کد اقتصادی را دریافت کنند. علاوه بر این، همه افرادی که دارای جواز کسب برای کار در یک کشور خاص هستند باید برای دریافت کد اقتصادی نیز اقدام کنند.

چه کسی به کد اقتصادی نیاز ندارد؟

در قانون برای افرادی که ملزم به اخذ کد اقتصادی نیستند مواردی ذکر شده است. مورد اول مربوط به مساجد، حسینی ها و تکیه ها است. مورد دوم مربوط به افرادی است که در حوزه هنری، فرهنگی و ادبی فعالیت می کنند. به عنوان مثال می توان به نقاشان، خوشنویسان، مترجمان و نویسندگان اشاره کرد. آیتم
سوم پیمانکارانی هستند که ارزش قرارداد سالانه آنها کمتر از 50 میلیون ریال است. ضمناً اساتید دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و همچنین افراد شاغل در حوزه علمی پژوهشی و مشاوره فنی الزامی به اخذ کد اقتصادی ندارند. در نهایت سیستم های اتحادیه و
اتحادیه های صنفی مجاز نیز ملزم به اخذ کد اقتصادی نیستند.

کد اقتصادی برای چیست؟

کد اقتصادی برای دریافت کارت بازرگانی الزامی است. بنابراین افرادی که قصد دارند برای کارت بازرگانی اقدام کنند ابتدا باید کد اقتصادی خود را داشته باشند. از دیگر مواردی که نیاز به کد اقتصادی دارد، شرکت در مناقصات مختلف و مزایده های دولتی و خصوصی است. کسب و کارها و کارآفرینان
کسانی که فاقد کد اقتصادی هستند مجاز به شرکت در مزایده و مزایده خصوصی و دولتی نمی باشند.

دامنه فعالیت هایی که نیاز به شناسایی کد اقتصادی دارند بسیار گسترده است. صدور کلیه فاکتورهای رسمی نیز نیازمند کد اقتصادی است. فاکتورهای فاقد کد اقتصادی شناسایی نمی شوند. ضمناً با شرکت های دولتی یا خصوصی طبق کد اقتصادی قرارداد اخذ نماید
شما به آن نیاز خواهید داشت. گاهی برای افتتاح حساب بانکی شرکت ها نیز نیاز به داشتن کد اقتصادی خواهد بود. بنابراین اگر می خواهید فعالیت های اقتصادی شما به طور کلی رسمی و قانونی باشد باید درخواست کد اقتصادی کنید.

کد اقتصادی چیست و دریافت آن چه مراحلی دارد؟ 3

اگر کد اقتصادی نداشته باشیم با چه مشکلاتی مواجه خواهیم شد؟

اگر شخص حقیقی یا حقوقی درخواست کد اقتصادی نکند عملا از انجام تعهد قانونی خود امتناع کرده است. در نتیجه نمی توان فعالیت اقتصادی رسمی انجام داد. در صورت عدم اخذ کد اقتصادی فرد نمی تواند اظهارنامه مالیاتی را در موعد مقرر تکمیل کند. در نتیجه
معافیت های مالیاتی متعارف رد شده و مجبور به پرداخت جریمه های مالیاتی هستند. در عین حال، کد اقتصادی را دریافت نمی کند که منجر به اضافه مالیات بر مالیات می شود.

با اینکه احتمالاً اجتناب از برخورد با مشکلات مالیاتی و جریمه‌های سنگین اصلی‌ترین دلیل دریافت کد اقتصادی است اما علاوه بر این شرکت‌ها با نداشتن کد اقتصادی از شرکت در مناقصات و بستن بسیاری از قراردادهای پرسود محروم می‌شوند و در رقابت با شرکت‌های دیگر به مشکلات بسیاری
برخورد خواهند کرد.

در نهایت اگر کسی بدون داشتن کد اقتصادی فعالیت اقتصادی انجام دهد، در بار اول باید ۲ برابر سود حاصل از معاملات خود را به‌عنوان جریمه پرداخت کند. در صورت تکرار برای بار دوم، محل فعالیت شرکت یا فرد به مدت ۳ ماه پلمب خواهد شد. در مرتبه سوم، مدیران شرکت یا فرد متخلف به ۳ تا ۶ ماه
زندان محکوم می‌شوند.

چطور کد اقتصادی را دریافت کنیم؟

اگر به‌تازگی شرکتی باز کرده‌اید باید حداکثر تا دو ماه بعد از ثبت شرکت برای تشکیل پرونده مالیاتی و دریافت کد اقتصادی اقدام کنید. اگر بیش از دو ماه از ثبت کسب و کار شما گذشته باشد، باید هزینه تاخیر پرداخت کنید. کد اقتصادی 12 رقمی است و با عدد 4 شروع می شود
برای دریافت این کد باید مراحل زیر را طی کنید.
اولین قدم برای اخذ کد اقتصادی جمع آوری مدارک است. مدارک لازم برای اخذ کد اقتصادی به شرح زیر است که باید در دو گروه تهیه و به قسمت ارائه کد اقتصادی سازمان امور مالیاتی و به قسمت املاک سازمان امور مالیاتی ارائه شود.
کپی اصل شناسنامه و کارت ملی کلیه شرکا و سهامداران
گواهی امضای امضاء کنندگان مجاز شرکت خطاب به خدمات مالیاتی
کپی کامل دفترچه درخواست اخذ کد اقتصادی مودیان قانونی
یک کپی از اجاره نامه اصلی شرکت شامل کد رهگیری و هولوگرام. (در اجاره‌نامه، مستأجر باید شرکت باشد)
کپی برابر اصل تمام مدارک ثبتی شرکت شامل اساس‌نامه، شرکت‌نامه، تقاضانامه، صورت‌جلسه مجمع عمومی مؤسسین شرکت، صورت‌جلسه هیئت مدیره شرکت، روزنامه رسمی ثبت شرکت و روزنامه رسمی ثبت تغییرات شرکت
در نظر داشته باشید که باید به اداره مالیات مربوط به محل شرکت خود مراجعه کنید و در این مرحله حتماً باید یکی از دارندگان امضا مجاز شرکت در اداره مالیات حضور پیدا کند. بعد از آنکه پرونده خود را در اداره مالیات و قسمت مستغلات تشکیل دادید، در نوبت بازدید قرار می‌گیرید و یک کارشناس
برای راستی‌آزمایی واقعی بودن شرکت شما به‌صورت سرزده از آن بازدید می‌کند و گزارش بازدید خود را می‌نویسد. در نهایت اداره مستغلات نامه‌ای مکتوب ارائه می‌کند و اعلام می‌کند که تخصیص کد اقتصادی بلامانع است. در این مرحله شما می‌توانید کد اقتصادی خود را دریافت کنید.

کارت اقتصادی چیست؟

طبق ماده 160 مکرر قانون مالیات های مستقیم، پس از ارائه پرونده مالیاتی و دریافت کد اقتصادی، کارتی به نام کارت اقتصادی برای شما صادر می شود. سازمان امور مالیاتی کشور کارت اقتصادی با نام و شماره اقتصادی مودی صادر می کند.
کد اقتصادی چیست و دریافت آن چه مراحلی دارد؟ 4

کد اقتصادی ۱۶ رقمی چیست؟

همانطور که گفتیم کد اقتصادی 12 رقمی است اما یک کد اقتصادی 16 رقمی نیز وجود دارد که گاهی اوقات از آن استفاده می شود. اخیراً سامانه مالیاتی جدیدی به نام سامانه جامع مالیاتی در کشور راه اندازی شده تا مشکلات نظام قدیم را حل کند. در این سیستم تعداد افراد
بیشتر است و در کدهای اقتصادی قدیمی مشکلاتی وجود داشت که منجر به ایجاد کد اقتصادی جدید به نام کد اقتصادی 16 رقمی شد. بنابراین افرادی که طبق نظام مالیاتی عمومی اظهارنامه ارائه می کنند باید کد اقتصادی 16 رقمی دریافت کنند.

کد اقتصادی چطور باطل می‌شود؟

طبق قانون مالیات‌های مستقیم در صورتی که هرگونه از موارد زیر پیش بیاید، کد اقتصادی باطل می‌شود:

سؤال‌های پرتکرار کد اقتصادی

  1. اگر یک شرکت قبلاً به ثبت رسیده باشد و حالا بخواهد با همان شماره ثبت و شماره ملی نام خود را تغییر دهد، نیاز به دریافت کد اقتصادی جدید دارد؟ خیر؛ هر شرکت تنها به یک کد اقتصادی نیاز دارد.

  2. برای دریافت گواهی ارزش افزوده به کد اقتصادی نیاز است؟ بله؛ کد اقتصادی یکی از مدارک ضروری برای دریافت گواهی ارزش افزوده است.
  3. آیا کسی می‌تواند از کد اقتصادی فرد دیگری استفاده کند؟ خیر؛ استفاده از کد اقتصادی دیگران غیرقانونی است و تخلف محسوب می‌شود.
  4. چطور از درست بودن کد اقتصادی شخصی در یک معامله مطمئن شویم؟ شما می‌توانید در هر معامله کد اقتصادی اشخاص حقیقی یا حقوقی را در سایت سازمان امور مالیاتی کشور به آدرس evat.ir استعلام کنید و از صحیح بودن آن مطمئن شوید.
  5. آیا باید برای دستگاه کارت‌خوان کد اقتصادی تهیه کنیم؟ بله؛ برای دستگاه‌های کارت‌خوان باید در سازمان امور مالیاتی ثبت نام کرده و کد اقتصادی دریافت کنید.


بیشتر بخوانید:

  1. صفر تا صد صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی رایگان به سامانه مودیان مالیاتی


  2. آیا صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی بدون نرم افزار ممکن است؟ معرفی نرم افزار واسط تحت وب سامانه مودیان لیمو

  3. چگونه کلید خصوصی و عمومی سامانه مودیان دریافت کنیم؟


  4. پر تکرار ترین خطاهای سامانه مودیان و روش رفع آنها


  5. قوانین و نکات صدور و ارسال صورتحساب صادرات به سامانه مودیان


  6. صورت وضعیت پیمانکاری چیست؟ آموزش ارسال صورتحساب قرارداد پیمانکاری


  7. مراحل دریافت شناسه یکتای مالیاتی


  8. نگاهی فنی به سامانه مودیان مالیاتی - نکات سامانه مودیان مالیاتی


  9. ارسال صورتحساب اصلاحی، آموزش صدور صورتحساب الکترونیکی اصلاحی، ابطالی و برگشتی


  10. تفاوت نوع اول و دوم صورتحساب الکترونیکی


  11. نحوه صدور و ارسال رایگان صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان مالیاتی


  12. صورتحساب الکترونیکی مالیات چیست؟ انواع صورتحساب الکترونیکی