نحوه صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی ارجاعی (اصلاحی ، برگشتی و ابطالی)
بعد از ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان مالیاتی (موفق) و ثبت شماره منحصر به فرد مالیاتی 22 رقمی در سامانه مودیان، امکان ویرایش و حذف آن وجود ندارد.
در واقع لازم است مودی آن را ابطال کرده و صورتحساب جدید صادر و ارسال کند و یا بعد از واکنش خریدار، صورتحساب اصلاحی و برگشت از فروش ارسال کند.
بطور خلاصه نکات مربوط به صدور و ارسال صورتحساب اصلاحی، برگشت از فروش و یا ابطالی شامل موارد زیر است :
صورتحساب الکترونیکی ارسال شده را نمی توانید حذف یا ویرایش کنید. باید یک صورتحساب الکترونیکی جدید با عنوان های ابطالی، اصلاحی و یا برگشت از فروش ایجاد و ارسال کنید.
کد مرجع که همان شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب مرجع (صورتحساب اصلی که قرار است اصلاح یا باطل شود) است را در فیلد شماره مالیاتی صورتحساب مرجع صورتحساب جدید قرار دهید. این مورد اگر در نرم افزار واسط سامانه مودیان لیمو ایجاد شده باشد به صورت خودکار اضافه میشود.
سریال داخلی صورتحساب به صورت خودکار تولید میشود از تغییر آن خودداری کنید.
در زمان صدور و ارسال صورتحساب اصلاحی تاریخ را نمی توانید به قبل تر ببرید. اما تاریخ بعد ایرادی ندارد.
وقتی صورتحساب اصلاحی می زنید می توانید مبلغ و تاریخ رو جلوتر ببرید و قبلی که اصلی بوده باطل می شود. همچنین در محاسبات کارپوشه منظور نمی شودو مبالغ اصلی، اصلاحی، برگشت از فروش محاسبه می شود.
صدور و ارسال صورتحساب اصلاحی و برگشت از فروش، صورتحساب مرجع را باطل کرده و خود اصلی به حساب می آید.
نکات صدور و ارسال صورتحساب اصلاحی در سامانه مودیان
چنانچه پس از صدور و ثبت صورتحساب فروش، نیاز به اصلاح اقلام اطلاعاتی صورتحساب به غیر از اقلام اطلاعاتی مربوط به خریدار و یا اقلام اطلاعاتی مربوط به کالا/خدمت باشد، صادر کننده صورتحساب الکترونیکی میبایست صورتحساب جدید اصلاحی که از نظر نوع و الگوی صورتحساب مطابق صورتحساب اصلی مرجع بوده و حاوی شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب مرجع است را صادر و در سامانه مودیان ثبت نماید.
توجه به نکات زیر در مورد صورتحساب الکترونیکی اصلاحی ضروری است:
1- نوع و الگوی صورتحساب، اقلام اطلاعاتی مربوط به خریدار ، شناسه کالا/خدمت و نرخ مالیات بر ارزش افزوده غیر قابل اصلاح بوده و برای اصلاح آنها می بایست صورتحساب مرجع ابطال و صورتحساب جدید صادر گردد.
2- برای اصلاح تعداد/ مقدار هر ردیف کالا/خدمت:
a. در صورت افزایش، برای تعداد/مقدار افزایشی علاوه بر امکان صدور صورتحساب جدید اصلی، میتوان صورتحساب اصلاحی نیز صادر نمود.امکان افزودن شناسه کالا/خدمت جدید در صورتحساب اصلاحی وجود ندارد.
b. در صورت کاهش، برای تعداد/مقدار کاهشی عالوه بر امکان صدور صورتحساب برگشت از فروش، صورتحساب اصلاحی نیز می توان صادر نمود.)تنها در صورت ثبت اشتباه تعداد/ مقدار در صورتحساب اصلی از این قابلیت میتوان برای اصلاح استفاده نمود.
3- صدور صورتحساب اصلاحی بر روی صورتحساب اصلاحی با رعایت شروط مندرج در سند حاضر امکانپذیر است. بدیهی است، آخرین صورتحساب اصلاحی که وضعیت تایید آن مشخص شده باشد می بایست به عنوان صورتحساب مرجع در نظر گرفته شود..
4- اگر صورتحساب مرجع خود اصلاحی/برگشت از فروش باشد، برای صدور صورتحساب اصلاحی/برگشت از فروش، مرجع حتما باید در یکی از وضعیت های تایید شده / تایید سیستمی/عدم نیاز به واکنش باشد.
در گذشته صورتحساب اصلاحی مرسوم نبود و معمولاً صورتحساب قبلی ابطال و صورتحساب جدید صادر می شده است. یکی از دلایل آن این بود که امکان اصلاح صورتحساب چاپی وجود نداشت، شما صورتحساب را باطل و صورتحساب جدید تولید می کردید. بعد از الکترونیکی شدن صورتحساب ها و امکان ردیابی صورتحساب ها از طریق شماره منحصر به فرد مالیاتی آن ها، امکان صورتحساب اصلاحی نیز فراهم شده است. شما نمی توانید همه موارد را اصلاح کنید. این موارد به غیر از اقلام اطلاعاتی اصلی مربوط به خریدار شامل:
- شماره اقتصادی،
- شناسه ملی/شماره ملی/شناسه مشارکت مدنی/کد فراگیر اتباع غیر ایرانی
- و همچنین اطلاعات مربوط به قلم کالا یا خدمت شامل:
- شناسه کالا یا خدمت
است. تعداد و مبلغ قابل ویرایش است. در این صورت مؤدی باید صورتحساب جدید که حاوی شماره منحصر بفرد مالیاتی صورتحساب مرجع است را صادر و به سامانه مودیان ارسال نماید. در صورتحساب اصلاحی، کلیه اطلاعات صورتحساب الکترونیکی مرجع (همان فاکتوری که می خواهید اصلاحش کنید) به همراه اصلاحات آن درج می گردد. این صورتحساب در صورتی که از نوع اول باشد، همانند صورتحساب اصلی نیازمند تایید خریدار بوده و در غیر این صورت نیازی به تایید ندارد.
نکات صورتحساب ابطالی در سامانه مودیان
چنانچه پس از صدور صورتحساب اصلی، اصلاحی، برگشت از فروش شرط/شروط زیر برقرارباشد، صادرکننده صورتحساب الکترونیکی میبایست صورتحساب ابطالی که از نظر نوع و الگوی صورتحساب مطابق صورتحساب مرجع بوده و حاوی شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب مرجع است را صادر و در سامانه مودیان ثبت نماید؛
1- تغییر اقلام اطلاعاتی مربوط به خریدار.
2- بازگشت تمام اقلام موجود در صورتحساب مرجع.
3- احراز عدم تحقق معامله بر اساس اسناد و مدارک مثبته.
4- اشتباه در ثبت تاریخ معامله.
لازم به ذکر است، در صورتحساب الکترونیکی ابطالی نوع و الگوی صورتحساب، اقلام اطلاعاتی مربوط به خریدار کلیه اقلام اطلاعاتی مربوط به کالا/خدمت موجود در بدنه صورتحساب، از صورتحساب مرجع واکشی شده و لزومی به درج آنها در فایل جیسون صورتحساب ابطالی نمیباشد.
توجه به نکات زیر در مورد صورتحساب الکترونیکی ابطالی ضروری است:
1- روی صورتحساب "مرجع با هر وضعیت" ویا "ارجاعی با وضعیت درانتظار واکنش" میتوان صورتحساب ابطالی صادر نمود. لازم به ذکر است:
a. امکان صدور صورتحساب ابطالی روی صورتحساب مرجع در صورتی میسر است که صورتحساب ارجاعی آن در وضعیت در انتظار واکنش/رد شده باشد.
b. چنانچه صورتحساب ارجاعی در وضعیت تایید شده باشد، صورتحساب مرجع آن ابطالی محسوب شده و از آن نمی توان مجددا به عنوان صورتحساب مرجع استفاده نمود.
2- امکان استفاده از صورتحساب الکترونیکی ابطالی به عنوان صورتحساب مرجع وجود ندارد.
3- در صورتیکه صورتحساب مرجع از طریق صورتحساب ابطالی باطل شود، صورتحسابهای اصلاحی /برگشت از فروش تایید نشده آن در صورت وجود باطل میشوند
در سامانه مالیاتی این امکان وجود ندارد که پس از تایید صورتحساب فروش و صورتحساب اصلاحی، مؤدی بتواند آن را حذف کند. اگر بنا به دلیلی مؤدی بخواهد صورتحسابی را حذف کند، باید آن را ابطال نماید. مواردی که باعث می شود نیاز شود تا صورتحساب اصلی یا صورتحساب اصلاحی را ابطال کرد، می تواند شامل اقلام اطلاعاتی اصلی مربوط به خریدار مانند:
باشد و بر اساس اسناد و مدارک مثبته عدم تحقق معامله احراز گردد، فروشنده نسبت به صدور صورتحساب الکترونیکی ابطالی حاوی شماره منحصر بفرد مالیاتی صورتحساب مرجع و ارسال آن به سامانه مودیان اقدام می نماید. در صورت انجام این مراحل توسط مودی مالیاتی صورتحساب الکترونیکی مرجع در سامانه مودیان، ابطالی محسوب می گردد.
نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد پس از ابطال صورتحساب الکترونیکی، امکان صدور صورتحساب اصلاحی برای آن صورتحساب وجود ندارد. شرط ابطال صورتحساب الکترونیکی، عدم استفاده از آن در امور تجاری و پرونده مالیاتی می باشد.
نکات صورتحساب برگشت از فروش در سامانه مودیان
چنانچه پس از صدور صورتحساب الکترونیکی اصلی/ اصلاحی بخشی از کالا/خدمت کاهش یافته باشد، فروشنده نسبت به صدور صورتحساب الکترونیکی برگشت از فروش اقدام می نماید. صادرکننده صورتحساب الکترونیکی میبایست صورتحساب برگشت از فروش که از نظر نوع و الگوی صورتحساب مطابق صورتحساب اصلی مرجع و حاوی شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب مرجع بوده و شامل اقلام کالا/خدمت فروخته شده منهای اقلام برگشتی است را در صورتحساب درج و در سامانه مودیان ثبت نماید.
1 اقالم اطالعاتی مربوط به خریدارغیر قابل اصالح می باشد.
2 تعداد/ مقدار یا ردیف کالا/خدمت می بایست نسبت به صورتحساب مرجع کاهش یافته باشد.
3 نرخ مالیات بر ارزش افزوده غیر قابل اصلاح میباشد.
4 در صورتی که تماما اقلام کالا/خدمت برگشت داده شده باشد می بایست صورتحساب ابطالی صادر شود.
5 مبالغ مربوط به کالا/خدمت در صورتحساب برگشت از فروش نسبت به صورتحساب اصلی نمی تواند تغییر یابد
چنانچه پس از صدور صورتحساب الکترونیکی، بخشی از موضوع معامله، کالا یا خدمت (از طرف خریدار) برگشت داده شود، فروشنده نسبت به صدور صورتحساب الکترونیکی برگشتی اقدام می نماید. صورتحساب برگشت از فروش، برای صورتحساب های اصلی و اصلاحی قابل صدور می باشد.
لازم به ذکر است مؤدیان مالیاتی باید طی مدت 30 روز از تاریخ درج صورتحساب الکترونیکی به کارپوشه خودشان مراجعه و نسبت به اعلام پذیرش یا عدم پذیرش این صورتحساب ها اقدام کنند. در غیر این صورت بعد از زمان مذکور تأیید سیستمی خواهد شد و بمنزله تایید می باشد.
ایجاد صورتحساب اصلاحی، ابطالی و برگشت از فروش در نرم افزار واسط رایگان سامانه مودیان لیمو Limotx.ir
برای صدور و ارسال صورتحساب اصلاحی، ابطالی و برگشت از فروش در نرم افزار واسط مالیاتی سامانه لیمو لازم است، شناسه منحصر بفرد مالیاتی صورتحسابی که در نظر دارید داشته باشید.
ثبت صورتحساب جدید می کنید. فیلدهای صورتحساب را تکمیل کنید. موضوع صورتحساب را اصلاحی، ابطالی و یا برگشت از فروش بسته به نیاز انتخاب کنید.
در بخش شماره منحصر به فرد مالیاتی مرجع، کد 22 رقمی فاکتور مد نظر را قرار دهید. در آپدیت آخر شما می توانید با فشردن آیکن برای ابطالی یا اصلاحی، فاکتور مورد نظر را به راحتی ابطال کنید. یک صورتحساب ابطالی از آن فاکتور باز شده و این اطلاعات درون آن قرار دارد. فقط کافیست آن را پر کرده و ارسال کنید.
شناسه کالا، قیمت و باقی موارد را مانند فاکتور مرجع کامل کنید. در نظر داشته باشید برای صورتحساب ابطالی موارد شماره منحصر به فرد مالیاتی، شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب مرجع، تاریخ و زمان صدور صورتحساب (میلادی)، شماره اقتصادی فروشنده اجباری هستند.
اما برای صورتحساب اصلاحی و برگشت از فروش شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب مرجع، به علاوه کلیه اقلام اطلاعاتی صورتحساب مرجع اجباری است. توجه کنید که موارد:
شناسه ملی/شماره ملی/شناسه مشارکت مدنی/کد فراگیر اتباع غیر ایرانی خریدلر
بعد از بررسی اطلاعات به سامانه مودیان ارسال کنید.
سامانه لیمو ، نرم افزار واسط مالیاتی شما برای صدور و ارسال صورتحساب نوع اول ودوم به سامانه مودیان همواره طبق تغییرات سازمان مالیات کشور است. با توجه به تعداد صورتحساب های خود می توانید پلن دایمی و یا بسته های تعدادی را انتخاب کنید.
قیمت سامانه صدور و ارسال صورتحساب نوع اول ودوم لیمو بسیار ارزان است و با پشتیبانی سریع و در دسترس به شما به روز ترین خدمات را ارائه می دهد.
حسابداران گرامی، برای ثبت شرکت و اشخاص حقوقی در سامانه لیمو محدودیتی ندارید. می توانید چند شرکت را بصورت مجزا ایجاد کرده و ارسال صورتحساب های آن ها را به عهده بگیرید.
مدیران و اشخاص حقیقی گرامی، خودتان به راحتی صورتحساب ها را ارسال کنید و از آن ها فایل pdf و پرینت تهیه کنید.
آموزش امکانات بیشتر در سامانه لیمو را در ویدئو مشاهده کنید.
صدور و ارسال صورتحساب ابطالی و اصلاحی در سامانه لیمو
برای ایجاد صورتحساب اصلاحی، ابطالی و برگشت از فروش در نرم افزار واسط رایگان سامانه مودیان لیمو می توانید از لیست صورتحساب، عملیات در صورتحساب، از بخش مورد نظر آن اقدام کنید.
صورتحساب ابطالی
با فشردن بخش ابطالی، یک صورتحساب جدید با شماره مرجع صورتحساب اصلی به همراه سریال جدیدی که تعریف کرده بوده اید برای شما ساخته می شود.
همانطور که می دانید برای ابطال یک صورتحساب باید تمامی اطلاعات با فاکتور اصلی مطابق بوده و شماره صورتحساب غیر، شماره 22 رقمی مرجع و تاریخی بعد از آن باشد. در این حالت ساخت صورتحساب مشابه زمانبر و احتمال خطا دارد. در سامانه لیمو با فشردن یک دکمه این عملیات انجام شده و تنها لازم است آن را به سامانه مودیان ارسال کنید.
صورتحساب الکترونیکی اصلاحی و برگشت از فروش
می دانید که مواردی مانند مبلغ و نوع تسویه قابل اصلاح است برای اینکار ساخت فرم مشابه و اطلاعات فاکتور مرجع باید شبیه هم باشند. در سامانه لیمو با فشردن یک آیکن می توانید فاکتور اصلاحی را بسازید و فقط بخش های مورد نظر را اصلاح کنید.
استعلام شماره مالیاتی در صورتحساب الکترونیکی
در صورت در انتظار ماندن فاکتور صبر کنید و با استعلام، از وضعیت صورتحساب خود آگاه شوید. همچنین همه بخش های فاکتور را چک کنید تا اشتباه نداشته باشید . تا زمان دریافت جواب استعلام از سامانه از ارسال دوباره و یا تغییر در فاکتور اکیدا خودداری نمایید
سوالات متداول مربوط به صورتحساب اصلاحی، ابطالی و برگشت از فروش
من یک فاکتور الکترونیکی فروش ارسال کردم به سامانه مودیان و باید اصلاح بشه. با هماهنگی مشتری رد صورتحساب انجام شده. چطور و از کجا میتوانیم صورتحساب رو اصلاح کنم؟
شما واکنش را دریافت کردید. حالا نیاز است شماره منحصر به فرد مالیاتی فاکتور اصلی را در فیلد شماره مالیاتی صورتحساب مرجع صورتحساب جدید وارد کرده و صورتحساب را دوباره با تغییرات ثبت و ارسال کنید.
کدام صورتحساب الکترونیکی از نظر سازمان امور مالیاتی کشور معتبر محسوب می شود؟
صورتحساب الکترونیکی دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی که مطابق قواعد سازمان امور مالیاتی کشور صادر و به سامانه مودیان با موفقیت ارسال گردیده باشد (تغییر به رنگ سبز و دریافت تیک تایید در سامانه لیمو)، معتبر خواهد بود و در جلوی وضعیت ارسال شده (موفق) ثبت شده باشد.
آیا پس از ارسال صورتحساب الکترونیکی امکان ویرایش آن وجود دارد؟
خیر. مودی می تواند در صورت لزوم صورتحساب الکترونیکی اصلاحی/ ابطالی/ برگشت از فروش حسب مورد صادر نماید.
در صورت صدور صورتحساب الکترونیکی برگشت از فروش یا اصلاحی، امکان ابطال صورتحساب الکترونیکی برگشتی یا اصلاحی وجود دارد؟
بله. صورتحساب الکترونیکی جدید مشمول قاعده صورتحساب الکترونیکی اصلی است و امکان اصلاح یا ابطال و صدور صورتحساب الکترونیکی برگشت از فروش وجود دارد.
اگر صورتحسابی دو یا چند بار برگشت از فروش زده شود، با چه راهکاری اطلاعات و شماره صورتحساب مرجع در آن ثبت می شود؟
در شرایطی که برای صورتحساب الکترونیکی اصلی، صورتحساب برگشت از فروش صادر شود، شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب اصلی را باید در صورتحساب برگشت از فروش به عنوان شماره صورتحساب مرجع ثبت نماید. اگر برای این صورتحساب ( برگشت از فروش) صورتحساب برگشت از فروش جدیدی صادر شود، از شماره آن به عنوان شماره منحصر به فرد مالیاتی مرجع در صورتحساب الکترونیکی جدید استفاده خواهد شد. لازم به ذکر است که از هر شماره مالیاتی مرجع تنها یک بار استفاده می شود.
آیا امکان اصلاح صورتحساب الکترونیکی ابطالی وجود دارد؟
خیر، امکان اصلاح صورتحساب های الکترونیکی ابطالی وجود ندارد.
در صورتحساب الکترونیکی ابطالی وارد کردن کدام یک از اقلام اطلاعاتی اجباری است؟
شماره منحصر به فرد مالیاتی (taxid)،
شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب مرجع (irtaxid)،
تاریخ و زمان صدور صورتحساب (میلادی) (indatim)،
در صورتحساب های الکترونیکی اصلاحی/برگشت از فروش وارد کردن کدام یک از اقلام اطلاعاتی اجباری است؟
شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب مرجع (irtaxid) به علاوه کلیه اقلام اطلاعاتی صورتحساب مرجع.
بیشتر بخوانید:
-
صفر تا صد صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی رایگان به سامانه مودیان مالیاتی
- آیا صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی بدون نرم افزار ممکن است؟ معرفی نرم افزار واسط تحت وب سامانه مودیان لیمو
-
-
صورت وضعیت پیمانکاری چیست؟ آموزش ارسال صورتحساب قرارداد پیمانکاری
-
نگاهی فنی به سامانه مودیان مالیاتی - نکات سامانه مودیان مالیاتی
-
ارسال صورتحساب اصلاحی، آموزش صدور صورتحساب الکترونیکی اصلاحی، ابطالی و برگشتی
-
نحوه صدور و ارسال رایگان صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان مالیاتی