مراحل بروز رسانی سامانه صدور صورتحساب الکترونیکی جهت ارسال مستقیم به سامانه مودیان
در این مقاله از لیموتکس، مراحل بروز رسانی سامانه صدور صورتحساب الکترونیکی جهت ارسال مستقیم به سامانه مودیان مالیاتی بهصورت گامبهگام توضیح داده شده است. از بررسی نسخه سامانه گرفته تا اعمال تنظیمات و اطمینان از اتصال موفق به سامانه مودیان، تمامی مراحل با جزئیات و راهنمایی لیمو | لیموتکس ارائه شدهاند. این راهنما به حسابداران و فعالان اقتصادی کمک میکند تا صورتحسابهای الکترونیکی خود را بهصورت صحیح و بدون خطا ارسال کنند.
نظر به آنکه سایر اشخاص حقوقی به جز اشخاص حقوقی موضوع ماده 16 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1400 از تاریخ 01/01/1402 مکلف به رعایت مقررات قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان و صدور صورتحساب الکترونیکی و ارسال آن به سامانه مودیان خواهند بود، به استحضار می رساند مشمولین اجرای قانون مذکور می توانند با انجام تغییراتی بشرح ذیل در سامانه های صدور صورتحساب خود(سیستم های حسابداری) امکان ارسال مستقیم اطلاعات صورتحساب الکترونیکی را به سامانه مودیان فراهم نمایند:
1-مراجعه به نشانی Intamedia.ir بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، بخش آیین نامه ها و دستورالعمل ها و نرم افزارهای مرتبط و مطالعه اسناد ذیل:
الف) سند ویژگی ها و مشخصات پایانه فروشگاهی – حافظه مالیاتی
ب) دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی
ج) دستورالعمل فنی نحوه اتصال به سامانه مودیان
د) قالب شناسه یکتای حافظه مالیاتی و شماره مالیاتی منحصر بفرد
2-اضافه نمودن ضوابط اعلامی جهت صدور صورتحساب الکترونیکی حسب اسناد مذکور، در سامانه های صدور صورتحساب خود ( انجام اینکار توسط برنامه نویسان هر شرکت و در صورت عدم وجود، توسط شرکت تولید کننده نرم افزار حسابداری امکان پذیر می باشد). از جمله ضوابط اعلامی : تولید شماره مالیاتی منحصر بفرد برای هر صورتحساب طبق مشخصات اعلام شده در سند، اضافه نمودن اقلام اطلاعاتی اختیاری و اجباری صورتحساب حسب الگوهای صورتحساب مشخص شده در سند و .... می باشد.
3-جهت ارسال صورتحساب به صورت مستقیم به سامانه مودیان ضرورت دارد ابتدا سند " دستورالعمل فنی نحوه اتصال به سامانه مودیان" مطالعه شود و متعاقب آن ضوابط اعلام شده در سامانه صدور صورتحساب مودی اعمال گردد. این کار از طریق برنامه نویسی در سامانه حسابداری امکان پذیر می باشد.

مراحل قانونی و فنی جهت بروزرسانی سامانه
1️⃣ مطالعه اسناد و دستورالعملهای رسمی (برای تیم فنی و مؤدی)
ابتدا وارد Intamedia.ir شوید → بخش پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان و این 4 سند مهم را بررسی کنید:
-
✔ سند ویژگی و مشخصات پایانه فروشگاهی/حافظه مالیاتی
-
✔ دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی
-
✔ دستورالعمل فنی اتصال به سامانه مؤدیان
-
✔ قالب شناسه یکتای حافظه مالیاتی و شماره مالیاتی منحصربهفرد
راهنمای فنی اتصال مستقیم به سامانه مودیان
2️⃣ پیادهسازی ضوابط مالیاتی در نرمافزار صدور فاکتور
در این مرحله باید توسعه فنی توسط برنامهنویسان داخلی یا شرکت سازنده نرمافزار حسابداری انجام شود:
موارد مهمی که باید اضافه شود:
-
تولید شماره مالیاتی یکتا برای هر فاکتور
-
افزودن اقلام اطلاعاتی اجباری و اختیاری طبق الگوهای مالیاتی
-
ثبت صحیح نرخ مالیات، ارزش افزوده، شناسه خریدار/فروشنده
-
حذف فاکتور خطادار با ثبت ابطال یا اصلاحیه در صورت لزوم
3️⃣ اجرای اتصال مستقیم سامانه به مؤدیان
برای اتصال، حتما سند دستورالعمل فنی نحوه اتصال به سامانه مؤدیان باید خوانده شود، سپس API اتصال توسعه داده شود.
راهکار سادهتر چیست؟
اگر تیم فنی ندارید یا هدف شما سرعت و بدون خطا شدن اتصال است میتوانید از درگاههای استاندارد مانند:
🔹ارسال رایگان فاکتور مالیاتی بدون شرکت معتمد
🔹 لیمو | لیموتکس
برای اتصال مستقیم و مدیریت کامل فاکتور استفاده کنید.
خطاهای رایج بعد از اتصال و چگونه رفع کنیم؟
| خطا | دلیل | راه حل |
|---|---|---|
| عدم نمایش فاکتور | انتخاب پرونده اشتباه | ورود به پرونده درست |
| گیرکردن در حالت بررسی | تأخیر سامانه | استعلام مجدد چند ساعت بعد |
| دانلود نشدن PDF | مشکل مرورگر | پاک کردن کش یا تغییر مرورگر |
| مغایرت اقلام | ارسال اولیه خطادار | ثبت اصلاحیه/ابطال |
مزایای استفاده از لیموتکس برای بروزرسانی و ارسال مستقیم
-
💼 ارسال مستقیم بدون شرکت معتمد
-
⚡ مدیریت سریع فاکتورهای خرید و فروش داخلی
-
☁ ذخیره امن اطلاعات در فضای ابری
-
♾ ایجاد مودی و مشتری نامحدود
-
🧪 تست رایگان و اصلاح بدون کسر شارژ
-
🎧 پشتیبانی رایگان 7 روز هفته
-
🕒 ارسال 24/7 صورتحساب