خانه /

چگونه حساب های تجاری را در سامانه مودیان مالیاتی ثبت کنیم ؟

چگونه حساب های تجاری را در سامانه مودیان مالیاتی ثبت کنیم ؟تصویر
تاریخ نگارش : 1402/11/25 توسط : تیم سامانه لیمو

علائم تجاری بودن حساب بانکی به سازمان مالیات و مراحل آن، به منظور جداسازی و تفکیک این حساب ها از حساب های غیر تجاری شخص و شفافیت در حساب های مالی مودیان، به روش اینترنتی و از طریق سایت عملیات الکترونیکی امور مالیاتی کشور، انجام می گیرد. ضمانت اجرای عدم انجام این تکلیف نیز جریمه مالیاتی 10 درصدی و محرومیت از معافیت ها و مشوق های مالیاتی می باشد.

با توجه به متن بالا میتوان به اهمیت این موضوع پی برد که باید حساب های خود را در سامانه مودیان مالیاتی مشخص نموده و آنها را از حساب های شخصی و غیر تجاری خود جدا نماییم ، اما شرایط حساب تجاری بانکی چیست؟ به عبارت دیگر، بانک مرکزی، بر اساس چه معیارهایی، یک حساب را تجاری، قلمداد می کند؟

بر اساس اعلام بانک مرکزی، شرایط حساب تجاری بانکی، شامل دو مورد می گردد: تعداد واریزها و مبلغ آن ها به حساب، در طول یک ماه؛ با این توضیح که اگر واریزهای ماهیانه، بیش از 350 میلیون ریال و تعداد آن ها، بیش از 100 فقره باشد، ممکن است حساب، تجاری تلقی گردد. در نتیجه، معیار، واریزهای یک حساب بانکی بوده و نه مجموع تراکنش ها و خروجی های حساب.

در کل میتوان گفت حسابهای بانکی اشخاص به دوقسمت تقسیم می شود:

حساب تجاری

حساب غیر تجاری حسابهای بانکی اشخاص حقوقی

نحوه برخورد با حساب بانکی اشخاص

فرض اول برای حساب های بانکی اشخاص این است که همه حساب بانکی اشخاص حقوقی تجاری است و حساب بانکی اشخاص حقیقی غیر تجاری

دستگاه پوز و درگاههای بانکی :

برای اشخاص حقیقی تمام حسابهای بانکی که به دستگاههای پوز (کارتخوان بانکی) و درگاههای بانکی متصل شده اند ، حساب تجاری محسوب می شود.

حساب تجاری اشخاص حقیقی

در مورد بقیه حسابها ی بانکی اشخاص حقیقی اگر گردش حساب بانکی مربوط به درآمد و کسب وکار آنها باشد باید به پرونده مالیاتی شخص معرفی و الصاق شود تا به حساب تجاری تبدیل شوند.

نکته مهم حساب بانکی اشخاص حقیقی :

نکته مهم این است که هرحساب بانکی می تواند فقط به یک پرونده مالیاتی وصل شود.

حسابهای بانکی شراکتی اشخاص حقیقی :

برای پرونده های انفرادی امکان وصل حساب های بانکی شراکتی وجود ندارد اما برای پرونده های مشارکتی امکان وصل حساب بانکی مشترک شرکا و حسابهای انفرادی شرکا هم قابل انتساب است

رسیدگی به حسابهای بانکی اشخاص :

نکته ای که در رسیدگی تراکنش های بانکی وجود دارد ایناست که , امکان بررسی همه حسابهای بانکی اشخاص توسط سازمان می باشد و سازمان به حسابها ی بانکی رسیدگی می کند که رفتار و تراکنش حساب نشان دهنده تجاری بودن آن باشد. پایش مستمر اتوماتیک وسیستمی بوده و نیروی انسانی در پایش حسابهای بانکی نقشی ندارد و خود سیستم تجاری و غیر تجاری بودن حسابهای بانکی را بررسی میکند و اگر حسابی انحراف بااهمیت داشته باشد توسط واحد مربوطه برای آن حساب بانکی حسابرسی مالیاتی انجام میشود .

 

بعد از تمامی نکات ذکر شده و دانستن اهمیت این موضوع باید ببینیم که چطور میشود حساب های بانکی تجاری خود را در سامانه مودیان مالیاتی مشخص نمود :

 

در نخستین مرحله  و پس از ورود به سامانه مودیان مالیاتی به آدرس  https://my.tax.gov.ir  و ورود به آن میتوانید داشبورد مالیاتی خود را مطابق عکس زیر مشاهده نمایید ، که در آن کلیه اطلاعات مالیاتی شما را نشان میدهد ، از منوی سمت راست تصویر بخش پرونده های مالیاتی را انتخاب نمایید . 

در مرحله دوم وارد منوی (پرونده های درآمد) شده و گزینه (جزئیات پرونده) مربوط به پرونده تکمیل نشده مورد نظر را انتخاب نمایید

در مرحله  سوم و در پنجره نمایش داده شده ، دکمه (ورود و ویرایش) را کلیک کنید تا به سامانه ثبت نام الکترونیک هدایت شوید

در مرحله  چهارم در صفحه باز شده ، از سمت چپ تصویر بر روی دکمه (نمایش و ویرایش اطلاعات) کلیک نمایید 

درمرحله  پنجم و در صفحه باز شده بر روی زبانه (حسابها / مجوزها) کلیک کرده و در این بخش امکان ویرایش شماره های قبلی و یا اضافه کردن شماره حساب های جدید امکان پذیر است .

در مرحله  ششم در صفحه باز شده بر روی دکمه (الصاق حساب های بانکی تجاری به این پرونده) کلیک کرده و سپس دکمه (درخواست تغییر اطلاعات) را کلیک نمایید . 

در مرحله  هفتم و در صفحه زیر با تایید درخواست ویرایش و کلیک کردن بر روی دکمه (ارسال درخواست) امکان ویرایش اطلاعات میسر میشود 

در مرحله  هشتم در صفحه الصاق حساب های بانکی تجاری به پرونده ، امکان وارد کردن شماره شبا وجود دارد . 

درمرحله  نهم با وارد کردن شماره شبا و کلیک کردن دکمه (بررسی و ذخیره) نتیجه استعلام مالکیت شماره شبا از طریق سامانه سیاح برگردانده میشود . 

در این حالت چهار جواب ممکن است برگردانده شود :

دارای تاییدیه بانک :

در صورتی که بر اساس استعلام سامانه سیاح ، شماره شبای وارد شده معتبر و متعلق به کد ملی صاحب پرونده باشد . 

عدم تایید توسط بانک : 

در صورتی که بر اساس استعلام سامانه سیاح ، شماره شبای وارد شده نامعتبر باشد و یا متعلق به کد ملی صاحب پرونده نباشد . 

در انتظار تاییدیه بانک : 

در صورتی که استعلام سامانه سیاح به طور کامل انجام نشده باشد . 

تکراری در ثبت نام : 

در صورتی که این شماره شبا قبلا در ثبت نام دیگری ثبت شده باشد .

و سرانجام گام نهایی : 

در صورتی که هیچ یک از حساب های اعلام شده (تکراری در ثبت نام دیگری) نباشد ، با زدن دکمه "تایید نهایی اطلاعات ثبت نام" فرایند ثبت حساب تجاری تکمیل می گردد .

قابل توجه است که هیچ یک از حالات (عدم تایید توسط بانک) و یا (در انتظار تاییده بانک) ممانعتی برای تایید نهایی اطلاعات ثبت نام ایجاد نمیکند . 

بیشتر بخوانید:

دیدگاهی وجود ندارد، شما اولین دیدگاه را ایجاد کنید.

  • * توجه: دیدگاه ها بعد از تایید مدیر سایت نمایش داده میشوند.
  • * توجه: دیدگاه های حاوی توهین و الفاظ نامناسب تایید نمیشوند.
  • * توجه: فقط دیدگاه های فارسی تایید میشوند.


جدیدترین مطالب

محبوب ترین مطالب