خانه / لیست مقالات / اطلاعیه شماره ۱۵ سازمان امور مالیاتی: وضعیت (IN_PROGRESS) Pending در ارسال صورتحساب الکترونیکی و راهکارهای رفع مشکل
اطلاعیه شماره ۱۵ سازمان امور مالیاتی: وضعیت (IN_PROGRESS) Pending در ارسال صورتحساب الکترونیکی و راهکارهای رفع مشکل - عکس
اطلاعیه شماره ۱۵ سازمان امور مالیاتی: وضعیت (IN_PROGRESS) Pending در ارسال صورتحساب الکترونیکی و راهکارهای رفع مشکل
«اقدامات لازم در صورت مشاهده وضعیت Pending در هنگام ارسال صورتحساب»، به‌منظور راهنمایی مودیان در خصوص وضعیت‌های مختلف صورتحساب‌های الکترونیکی
تاریخ نگارش : 1402/11/19 تاریخ بروزرسانی : 1404/09/11 توسط : سامانه لیموتکس

اطلاعیه شماره ۱۵ سازمان امور مالیاتی: وضعیت (IN_PROGRESS) Pending در ارسال صورتحساب الکترونیکی و راهکارهای رفع مشکل

ارسال صورتحساب الکترونیکی یکی از الزامات قانونی برای مودیان حقیقی و حقوقی است که فعالیت اقتصادی دارند. به تازگی سازمان امور مالیاتی کشور در اطلاعیه شماره ۱۵، وضعیت (IN_PROGRESS) Pending و نحوه مدیریت آن در سامانه مودیان را تشریح کرده است. این اطلاعیه با هدف جلوگیری از ارسال تکراری صورتحساب‌ها و رفع خطاهای احتمالی صادر شده است.

نکته : وضعیت PENDING با IN_PROGRESS جایگزین شده است.

این مقاله از لیمو | لیموتکس به‌صورت جامع شامل موارد زیر است:

وضعیت Pending در صورتحساب الکترونیکی چیست؟

وضعیت Pending یا "در حال بررسی" زمانی رخ می‌دهد که صورتحساب الکترونیکی توسط سامانه مودیان دریافت شده اما هنوز پردازش کامل و تایید نهایی نشده است. این وضعیت ممکن است به دلایل زیر اتفاق بیفتد:

  1. به‌روزرسانی نکردن پایانه فروشگاهی یا نرم‌افزارهای واسط

  2. تأخیر در پردازش اطلاعات توسط سامانه مالیاتی

  3. اختلاف زمانی بین ارسال صورتحساب و ثبت آن در سامانه مودیان

اقدامات لازم در صورت مشاهده وضعیت Pending

طبق اطلاعیه شماره ۱۵ سازمان امور مالیاتی:

  1. عدم ارسال مجدد صورتحساب:
    اگر صورتحساب شما Pending است، از ارسال مجدد خودداری کنید تا از ایجاد رکوردهای تکراری جلوگیری شود.

  2. بررسی وضعیت نهایی پس از مدتی:
    لازم است پس از گذشت مدت زمان مناسب، وضعیت صورتحساب را دوباره استعلام کنید تا به Success یا Failed تغییر پیدا کند.

  3. برطرف کردن خطا در صورتحساب Failed:
    اگر وضعیت به Failed تغییر کرد، ابتدا خطای موجود را رفع و سپس صورتحساب را مجدداً ارسال کنید.

  4. مشاهده موفقیت در صورت Success:
    در صورتی که وضعیت صورتحساب Success باشد، نیازی به ارسال مجدد نیست و صورتحساب در کارپوشه مودیان قابل مشاهده خواهد بود.

مشکلات فنی و راهکارهای نرم‌افزاری

گاهی Pending ناشی از مشکلات نرم‌افزارهای پایانه فروشگاهی یا واسط است:

  • بررسی و به‌روزرسانی نرم‌افزار: مطمئن شوید نرم‌افزار واسط یا POS شما آخرین نسخه را دارد.

  • استعلام مجدد وضعیت صورتحساب: پس از به‌روزرسانی نرم‌افزار، استعلام را مجدد انجام دهید.

  • همگام‌سازی با سامانه مودیان: در صورت اختلاف وضعیت بین پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان، همواره وضعیت سامانه مودیان ملاک است.

نقش سامانه لیموتکس در مدیریت Pending

لیموتکس به عنوان سامانه واسط ارسال صورتحساب الکترونیکی، امکانات زیر را برای مدیریت وضعیت Pending فراهم کرده است:

با استفاده از لیموتکس، وکلا، حسابداران و صاحبان کسب‌وکار می‌توانند بدون نگرانی از ایجاد رکوردهای تکراری، صورتحساب‌های خود را مدیریت کنند.

نکات مهم برای مودیان

  1. صبر و پیگیری دقیق: وضعیت (IN_PROGRESS) Pending به‌معنای خطا نیست و معمولاً پس از پردازش کامل، به Success تغییر می‌کند.

  2. عدم ارسال مجدد پیش از تغییر وضعیت: ارسال مجدد قبل از مشخص شدن وضعیت نهایی، باعث ایجاد خطا و تکرار صورتحساب می‌شود.

  3. ارتباط با پشتیبانی نرم‌افزار و بانک: در صورت تکرار مشکل، با تیم فنی نرم‌افزار و بانک صادرکننده پایانه فروشگاهی تماس بگیرید.

  4. ثبت و آرشیو مدارک: همیشه اسکرین‌شات یا گزارش استعلام وضعیت صورتحساب را نگهداری کنید.

جمع‌بندی

وضعیت Pending و IN_PROGRESS در صورتحساب الکترونیکی امری طبیعی است و نشان‌دهنده در حال پردازش بودن اطلاعات است. مودیان باید از ارسال مجدد خودداری کنند، وضعیت نهایی را استعلام کرده و در صورت نیاز خطا را رفع نمایند. سامانه‌های واسط مانند لیموتکس فرآیند مدیریت (IN_PROGRESS) Pending، Failed و Success را ساده و امن کرده و امکان پیگیری دقیق برای مودیان فراهم می‌کنند.

واکنش های دریافتی از سامانه مودیان مالیاتی، بعد از ارسال موفق صورتحساب در لیموتکس چه باید کرد؟

آموزش ارسال فاکتور الکترونیکی وکلا و حسابداران در لیموتکس

متن اطلاعیه

 در اطلاعیه شماره 15 سازمان امور مالیاتی کشور، اقدامات لازم در صورت مشاهده وضعیت Pending در هنگام ارسال صورتحساب به شرح زیر ارایه شده است:

 نظر به سوالات و مکاتبات متعدد مودیان و ادارات کل در رابطه با ارسال صورتحساب الکترونیکی و جلوگیری از درج تکراری صورتحساب در کارپوشه مودیان، ضروری است موارد ذیل مورد توجه قرار گیرد:

 در صورتی که پس از ارسال صورتحساب الکترونیکی، وضعیت صورتحساب ارسالی (درحال بررسی Pending) باشد، مودی از ارسال مجدد آن صورتحساب خودداری نموده و منتظر مشخص شدن وضعیت نهایی صورتحساب در سامانه باشد.

 چنانچه وضعیت صورتحساب به Failed (ناموفق و دارای خطا) تغییر یابد، ضمن برطرف کردن خطای موجود، می ­بایست نسبت به ارسال مجدد صورتحساب اقدام گردد.

در صورتی که وضعیت صورتحساب الکترونیکی Success (موفق) باشد صورتحساب در کارپوشه قابل مشاهده بوده و نیاز به ارسال مجدد نمی ‏باشد.

در برخی موارد وضعیت Pending صورتحساب الکترونیکی ارسالی، به دلیل عدم به روز رسانی پایانه ‏فروشگاهی مودیان (نرم افزارهای واسط و …) می ‏باشد، لذا می ‏بایست جهت برطرف شدن مشکل، نرم افزار مربوطه به روز رسانی گردد. ضمنا، ممکن است به دلیل عدم استعلام مجدد، وضعیت صورتحساب همچنان وضعیت در پایانه ‏فروشگاهی مودی به­ صورت Pending نمایش داده ‏شود در صورتیکه وضعیت آن صورتحساب در سامانه مودیان به Success یا Failed تغییر پیدا کرده باشد، لذا لازم است مجددا استعلام شود.

وضعیت Pending صورتحساب الکترونیکی ارسالی





  • اخطار و توجه دیدگاه ها بعد از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  • اخطار و توجه دیدگاه های حاوی توهین و الفاظ نامناسب تایید نمی شوند.
  • اخطار و توجه فقط دیدگاه های فارسی تایید می شوند.


سلام جناب ارسال صورتحساب من fail شده و من حقیقتا نمی‌دونم مشکل چیه خواهشمندم مشکل بنده رو حل کنید. ممنون

توسط: امین حسین مظفری در: 13:48 1403/01/03

با سلام و احترام بابت انتخاب سامانه واسط لیمو - خطاهای دریافتی در سایت دارای موارد متعددی میباشند لطفا با تماس با پشتیبانی سایت و یا در بخش گفتگوی سامانه واسط لیمو شماره صورتحساب خود را ارسال نمایید تا بررسی شود و شما را برای رفع خطا راهنمایی کنیم

توسط: پشتیبانی سایت
در: 09:38 1403/01/04




سلام آیا تمامی کسب و کار ها من جمله آرایشگاه ها هم ملزم به ارسال صورت حساب مالیاتی هستن؟

توسط: سهیلا پارسا در: 13:44 1403/01/03

با سلام و احترام اگر شما نمیدانید جزو کدامین دسته از مودیان مالیاتی هستید لطفا به مقاله فراخوان های 10 گانه موجود در سایت مراجعه نمایید . همچنین در صورت نیاز به ارسال اگر شما از دستگاه کارتخوان استفاده مینمایید میبایست نسبت به تعریف آن در کارپوشه خود اگر تعریف نشده است اقدام نمایید . در غیر این صورت میتوانید با جمع کردن فروش خدمات خود در طی هفته همه آنها را طی یک فاکتور صادر و به سامنه مودیان ارسال نمایید

توسط: پشتبانی سایت
در: 09:35 1403/01/04





مطالب محبوب مطالب جدید