راهنمای کامل و آموزش رایگان دریافت شناسه کالا و خدمت

نرم افزار و سرویس آنلاین صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان مالیاتی لیمو

راهنمای کامل و آموزش رایگان دریافت شناسه کالا و خدمت

شناسه کالا و خدمات از موارد مورد نیاز در سامانه مودیان است که تمام کسانی که ملزم به ارسال صورتحساب الکترونیکی هستند به آن نیاز دارند. با این حال نحوه دریافت شناسه کالا و خدمات برای بسیاری از مودیان همچنان باعث سردرگمی است. در این مقاله از فینتو با هم به توضیح کامل شناسه کالا و خدمت و نحوه دریافت آن پرداخته ایم پس در صورتی که هرگونه سوال یا ابهامی درباره نحوه اخذ شناسه کالا و خدمات دارید مثل همیشه تا انتهای مقاله همرا فینتو باشید.

شناسه کالا و خدمات در سامانه مودیان چیست؟

شناسه کالا و خدمات یک کد 13 رقمی است که توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت صادر میشود. دریافت این شناسه 13 رقمی از تاریخ 1401/08/01 برای تمام مودیان مالیاتی که ملزم به ارائه صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان هستند الزامی است. شناسه کالا و خدمات از دو بخش عمومی و اختصاصی تشکیل شده است که در ادامه به تفکیک به آنها میپردازیم

شناسه عمومی کالا در سامانه مودیان چیست؟

سازمان امور مالیاتی به منظور آسان تر شدن ارسال صورتحساب الکترونیکی برای مودیان، این امکان را فراهم کرده است که در صورتی که مودیان شناسه اختصاصی کالا دریافت نکرده اند، بتوانند از طریق لیست شناسه های عمومی که از پیش توسط سازمان مالیات آماده شده، شناسه مرتبط با فعالیت خود را انتخاب کنند. لیست شناسه های عمومی در بخش ارسال فایل و شناسه کالا سازمان مالیاتی به نشانی stuffid.tax.gov قابل مشاهده و انتخاب است.

شناسه اختصاصی کالا در سامانه مودیان چیست؟

شناسه اختصاصی کالا پیش از این نیز مطابق با قانون مبارزه با قاچاق ارز و کالا در سامانه های اطلاعاتی به عنوان یک زبان مشترک اطلاعاتی مورد استفاده قرار میگرفت و ممکن است بسیاری از فعالین اقتصادی از پیش نسبت به دریافت آن اقدام کرده باشند. اما در حال حاضر دریافت شناسه اختصاصی کالا برای تمام مودیان مالیاتی ضروری است. نکته مهمی که خوب است بدانید این است که فعالین اختصاصی که قبلا این شناسه را دریافت کرده اند میتوانند از همان شناسه اختصاصی استفاده کنند و نیازی به دریافت مجدد شناسه ندارند.

 چه کسانی باید شناسه اختصاصی کالا سامانه مودیان را دریافت کنند؟

فعالین اقتصادی که از نظر سازمان مالیاتی واجد شرایط به عنوان تولید کننده یا وارد کننده هستند یا به هر نوعی فروشنده ی کالا یا خدمت محسوب میشوند لازم است که از طریق سامانه www.ntsw.ir اقدام به پر کردن اطلاعات لازم و دریافت شناسه اختصاصی کنند که در ادامه به صورت کامل و مجزا به نحوه دریافت شناسه اختصاصی کالا برای تولید کنندگان و هم برای وارد کنندگان خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است که در صورتی که فعالین اختصاصی واجد صلاحیت به عنوان تولید کننده یا وارد کننده نباشند باید به نفر قبلی زنجیره اقتصادی که از او کالا یا خدمات را دریافت کرده اند مراجعه کنند و شناسه اختصاصی کالا را دریافت کنند.

نحوه دریافت شناسه کالا و خدمت چگونه است؟

مودیان مالیاتی که دارای نقش تولید کننده یا وارد کننده هستند لازم است که به سامانه www.ntsw.ir مراجعه و ثبت نام کنند و ابتدا نقش تجاری و سپس شناسه کالا اختصاصی اقدام کنند. در صورتی که به آموزش بیشتری در رابطه با دریافت نقش تجاری احتیاج دارید، توصیه میکنم که آموزش های زیر را مطالعه کنید:

دریافت شناسه کالا و خدمت برای ارائه دهندگان خدمت:

ارائه دهندگان خدمت برای دریافت شناسه کالا و خدمت، لازم است که از طریق مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران به نشانی portal.gs1-ir.org مراجعه کنند.

نحوه ثبت شناسه کالا برای کالاهایی که شناسه اختصاصی ندارند چگونه است؟

توجه کنید که در صورتی که برای کالای مورد نظر شما امکان دریافت شناسه کالای اختصاصی وجود ندارد میتوانید به صورت موقت از شناسه کالای عمومی استفاده کنید و نسبت ارسال درخواست سرفصل در سامانه کالا اقدام کنید.

نحوه استعلام شناسه کالا و خدمت:

شناسه های کالا/خدمت جدید، پس از طی کردن فرآیند نرخ گذاری در سامانه stuffid.tax.gov.ir قابل مشاهده هستند. اما در صورتی که شناسه کالا یا خدمت مورد نظر شما در سامانه موود نبود، همچنان میتوانید که از شناسه های عمومی کالا/خدمت استفاده کنید. سامانه مودیان برای سهولت کار مودیان، همچنان این امکان را دارد که در صورت عدم وجود شناسه ی کالا/ خدمت اختصاصی مورد نظر، از شناسه های عمومی استفاده کنید.

آیا میتوان برای صدور صورتحساب الکترونیکی فقط از شناسه عمومی استفاده کرد؟

بله. در حال حاضر به دلیل آسان تر شدن ارسال صورتحساب الکترونیکی سامانه مودسان، در صورتی که مودیان شناسه اختصاصی نداشته باشند میتوانند تنها با شناسه عمومی کالا اقدام به ارسال صورتحساب الکترونیکی خود بکنند.

آیا خرده فروشی ها نیز ملزم به دریافت شناسه کالا و خدمت هستند؟

بله. تمامی فروشندگان ملزم به دریافت شناسه کالا و خدمت هستند. 

آیا میتوان یک شناسه کالا را در چند ردیف از صورتحساب الکترونیکی وارد کرد؟

مهم است بدانید که شناسه عمومی کالا را در چند سطر از صورتحساب وارد کتید. اما فقط یک شناسه اختصاصی کالا در هر صورتحساب الکترونیکی میتوانید استفاده کنید.

آیا افرادی که قبلا شناسه کالا و خدمت را دریافت کرده اند میتوانند در سامانه مودیان از آن استفاده کنند؟

بله همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم اگر فعالین اقتصادی قبلا نسبت به دریافت شناسه کالا و خدمت اقدام کرده اند نیازی نیست که مجددا شناسه کالا و خدمت دریافت کنند و میتوانند از همان شناسه ای که پیش تر استفاده کرده اند استفاده کنند.

همین حالا میتوانید با استفاده از سامانه واسط لیمو که به صورت کاملا رایگان قابلیت اتصال به سامانه مودیان را فراهم کرده است، نسبت به ارسال صورتحساب های الکترونیکی سامانه مودیان بدون پرداخت هزینه ای جداگانه و بدون نیاز به شرکت های معتمد یا واسط دیگر اقدام کنید. سامانه واسط لیمو که نسل جدید سامانه واسط است با کاهش چشمگیر هزینه ها نسبت به نرم افزارهای قدیمی و فراهم آوردن امکان دسترسی به نرم افزار از هر کجا و در هر زمان، حسابداری و رسیدگی به امور مالی را به ساده ترین شکل ممکن در دسترس کاربران قرار داده است. از امکانات سامانه واسط لیمو میتوانیم به امکان ارسال فاکتور و صورتحساب آنلاین و موارد متنوع دیگری که پاسخگوی نیازهای شما در حسابداری کسب و کارتان است اشاره کنیم. نرم افزار حسابداری لیمو تست کاملا رایگان دارد و شما میتوانید همین حالا و با کلیک بر روی لینک زیر اتصال به سامانه مودیان را به صورت رایگان با نرم افزار حسابداری لیمو آغاز کنید.

بیشتر بخوانید:



دیدگاهی وجود ندارد، شما اولین دیدگاه را ایجاد کنید.

  • * توجه: دیدگاه ها بعد از تایید مدیر سایت نمایش داده میشوند.
  • * توجه: دیدگاه های حاوی توهین و الفاظ نامناسب تایید نمیشوند.
  • * توجه: فقط دیدگاه های فارسی تایید میشوند.


لیست اخبار و مقالات