صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی ارجاعی (اصلاحی، ابطالی و برگشت از فروش) | لیمو | لیموتکس
در این مقاله به نحوه صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی ارجاعی در سامانه مودیان مالیاتی میپردازیم و انواع آن شامل صورتحساب اصلاحی، برگشت از فروش و ابطالی را بهصورت کامل آموزش میدهیم. با راهنمای جامع لیمو | لیموتکس میتوانید مراحل قانونی صدور صورتحسابها را بدون خطا و سریع انجام دهید.
برای یادگیری کامل و عملی ارسال موفق و رایگان صورتحساب، همین حالا آموزش صدور صورتحساب الکترونیکی را مشاهده کنید و فرآیندهای مالیاتی خود را حرفهای مدیریت کنید.
صورتحساب الکترونیکی ارجاعی چیست؟
صورتحسابهای ارجاعی به سه دسته اصلی تقسیم میشوند:
-
صورتحساب اصلاحی: زمانی که نیاز به تغییر مبلغ یا تعداد کالا/خدمت دارید.
-
صورتحساب ابطالی: وقتی اطلاعات اصلی فاکتور اشتباه است یا معامله لغو شده است.
-
صورتحساب برگشت از فروش: در صورتی که بخشی از کالا یا خدمت برگشت داده شود.
تمامی این صورتحسابها، مانند صورتحساب اصلی، دارای شناسه مالیاتی 22 رقمی هستند و باید در سامانه مودیان ثبت شوند.
قبل از الکترونیکی شدن، صدور صورتحساب اصلاحی رایج نبود و معمولاً فاکتور قدیمی ابطال و یک فاکتور جدید صادر میشد. حالا با شماره مالیاتی یکتا، صدور صورتحساب اصلاحی ممکن شده است.
نکات مهم درباره صورتحساب اصلاحی
1- موارد غیر قابل تغییر : اطلاعات مربوط به خریدار، شناسه کالا یا خدمت و نرخ مالیات بر ارزش افزوده قابل تغییر نیستند. برای اصلاح این اطلاعات، باید صورتحساب مرجع باطل و یک صورتحساب جدید صادر شود.
برای تغییر اطلاعات خریدار، باید صورتحساب الکترونیکی را ابطال کرده و اطلاعات را ویرایش کنید و پس از آن یک صورتحساب جدید ارسال کنید.
2- کد شعبه خریدار و فروشنده جزو اصلاحات نیست و باید صورتحساب جدیدی ایجاد شود.
3- در صورت تغییر روش تسویه یا مبلغ، میتوانید یک صورتحساب اصلاحی ایجاد کنید.
4- عبور از حد مجاز
اگر حد مجاز عبور کرده باشید، خریدار نمیتواند صورتحساب را تأیید کند. پس از رفع خطا، اقدام به ایجاد صورتحساب اصلاحی بدون تغییر کنید تا خریدار بتواند از اعتبار خود استفاده کند.
بیشتر بخوانید : نکات مدیریت قوانین حد مجاز ماده 6 سامانه مودیان مالیاتی و عدول و عدم عدول از آن
5- برای اصلاح تعداد یا مقدار هر کالا یا خدمت:
- 1- در صورت افزایش، صادرکننده میتواند هم صورتحساب جدید اصلی و هم صورتحساب اصلاحی صادر کند. اما نمیتوان شناسه کالا یا خدمت جدیدی به صورتحساب اصلاحی اضافه کرد.
- 2- در صورت کاهش، علاوه بر امکان صدور صورتحساب برگشت از فروش، صورتحساب اصلاحی نیز میتواند صادر شود، اما این فقط در صورتی است که تعداد یا مقدار در صورتحساب اصلی اشتباه ثبت شده باشد.
6 - صدور صورتحساب اصلاحی بر روی صورتحساب اصلاحی دیگر
صدور صورتحساب اصلاحی بر روی صورتحساب اصلاحی دیگر با رعایت شرایط موجود امکانپذیر است. آخرین صورتحساب اصلاحی که تأیید شده باشد به عنوان صورتحساب مرجع در نظر گرفته میشود.
7- اگر صورتحساب مرجع خود یک صورتحساب اصلاحی یا برگشت از فروش باشد
برای صدور صورتحساب اصلاحی یا برگشت از فروش، باید در یکی از وضعیتهای تأیید شده ،تأیید سیستمی یا عدم نیاز به واکنش باشد.
8- تاریخ و زمان صورتحساب اصلاحی، ابطالی یا برگشت از فروش باید بعد از تاریخ صدور صورتحساب اصلی باشد.
نکات صورتحساب ابطالی در سامانه مودیان
چنانچه پس از صدور صورتحساب اصلی، اصلاحی، برگشت از فروش شرط/شروط زیر برقرارباشد، صادرکننده صورتحساب الکترونیکی میبایست صورتحساب ابطالی که از نظر نوع و الگوی صورتحساب مطابق صورتحساب مرجع بوده و حاوی شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب مرجع است را صادر و در سامانه مودیان ثبت نماید؛
1 - تغییر اقلام اطلاعاتی مربوط به خریدار.
2 - بازگشت تمام اقلام موجود در صورتحساب مرجع.
3 - احراز عدم تحقق معامله بر اساس اسناد و مدارک مثبته.
4 - اشتباه در ثبت تاریخ معامله.
لازم به ذکر است، در صورتحساب الکترونیکی ابطالی نوع و الگوی صورتحساب، اقلام اطلاعاتی مربوط به خریدار کلیه اقلام اطلاعاتی مربوط به کالا/خدمت موجود در بدنه صورتحساب، از صورتحساب مرجع واکشی شده و لزومی به درج آنها در فایل جیسون صورتحساب ابطالی نمیباشد.
توجه به نکات زیر در مورد صورتحساب الکترونیکی ابطالی ضروری است:
1 - روی صورتحساب "مرجع با هر وضعیت" ویا "ارجاعی با وضعیت درانتظار واکنش" میتوان صورتحساب ابطالی صادر نمود. لازم به ذکر است:
- 1- امکان صدور صورتحساب ابطالی روی صورتحساب مرجع در صورتی میسر است که صورتحساب ارجاعی آن در وضعیت در انتظار واکنش/رد شده باشد.
- 2- چنانچه صورتحساب ارجاعی در وضعیت تایید شده باشد، صورتحساب مرجع آن ابطالی محسوب شده و از آن نمی توان مجددا به عنوان صورتحساب مرجع استفاده نمود.
2- امکان استفاده از صورتحساب الکترونیکی ابطالی به عنوان صورتحساب مرجع وجود ندارد.
3- در صورتیکه صورتحساب مرجع از طریق صورتحساب ابطالی باطل شود، صورتحسابهای اصلاحی /برگشت از فروش تایید نشده آن در صورت وجود باطل میشوند
در سامانه مودیان مالیاتی این امکان وجود ندارد که پس از تایید صورتحساب فروش و صورتحساب اصلاحی، مؤدی بتواند آن را حذف کند. اگر بنا به دلیلی مؤدی بخواهد صورتحسابی را حذف کند، باید آن را ابطال نماید. مواردی که باعث می شود نیاز شود تا صورتحساب اصلی یا صورتحساب اصلاحی را ابطال کرد، می تواند شامل اقلام اطلاعاتی اصلی مربوط به خریدار مانند:
-
شماره اقتصادی
-
شناسه کالا یا خدمت
-
و تاریخ صدور صورتحساب
باشد و بر اساس اسناد و مدارک مثبته عدم تحقق معامله احراز گردد، فروشنده نسبت به صدور صورتحساب الکترونیکی ابطالی حاوی شماره منحصر بفرد مالیاتی صورتحساب مرجع و ارسال آن به سامانه مودیان اقدام می نماید. در صورت انجام این مراحل توسط مودی مالیاتی صورتحساب الکترونیکی مرجع در سامانه مودیان، ابطالی محسوب می گردد.
نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد پس از ابطال صورتحساب الکترونیکی، امکان صدور صورتحساب اصلاحی برای آن صورتحساب وجود ندارد. شرط ابطال صورتحساب الکترونیکی، عدم استفاده از آن در امور تجاری و پرونده مالیاتی می باشد.
مراحل تصویری ارسال صورتحساب اصلاحی، ابطالی و برگشت از فروش در سامانه لیموتکس

ورود به لیست صورتحساب های خود در نرمافزار واسط لیموتکس و انتخاب صورتحساب مورد نظر.
کلیک بر گزینه اصلاحی، ابطالی یا برگشت از فروش و ایجاد صورتحساب جدید عدد 6 مشخص شده در تصویر
اطلاعات صوتحساب جدید به صورت پیش فرض با اطلاعات صورتحساب مرجع پر خواهد شد، فقط کافی است موضوع و اطلاعات را بر حسب نیاز تغییر دهید
بررسی اطلاعات و ارسال به سامانه مودیان.
امکان استعلام شماره مالیاتی برای اطمینان از صحت ثبت.
با استفاده از نرمافزار لیمو، امکان ایجاد صورتحساب اصلاحی، ابطالی و برگشت از فروش تنها با یک کلیک فراهم شده است و خطاهای انسانی کاهش مییابد.
برای آموزش کامل صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی می توانید از به راهنمای تصویری صدور فاکتور رسمی در سامانه مودیان مراجعه نمایید.
تفاوت های مهم صورتحساب رد شده با صورتحساب یا فاکتور باطل شده
مطالعه مقاله آثار مالیاتی صورتحساب اصلاحی و ابطالی برای فاکتور فصل قبل: آموزش کامل در سامانه لیموتکس
صورتحساب رد شده با صورتحساب یا فاکتور باطل شده تفاوت های مهمی باهم دارند که به نکات مهم آن ها می پردازیم :
صورتحساب رد شده : صورتحساب رد شده به صورتحسابی اطلاق میشود که خریدار آن را در کارپوشه خود رد کرده است. خریدار میتواند به دلایل مختلف، مانند اشتباه یا عدم اعتبار، صورتحساب را رد کند.
دلایل رد صورتحساب:
اطلاعات نادرست در صورتحساب (مثل مبلغ یا نوع کالا یا خدمات)
صورتحسابی که بدون رضایت خریدار صادر شده باشد
عدم دریافت کالا یا خدمات
نتایج :
این صورتحساب برای خریدار اعتبار ارزش افزوده ندارد.
فروشنده باید بدهی ارزش افزوده را پرداخت کند، مگر اینکه صورتحساب اصلاح شده صادر کند یا آن را باطل کند.
فروشنده موظف است دلایل رد را بررسی کند و در صورت نیاز، فاکتور اصلاحی یا ابطالی انجام دهد.
صورتحساب باطل شده: صورتحساب باطل شده، صورتحسابی است که فروشنده آن را در سامانه مودیان لغو کرده است. این اتفاق عموماً زمانی میافتد که فروشنده متوجه خطا در اطلاعات صورتحساب میشود.
دلایل ابطال صورتحساب :
اشتباه در شناسه کالا یا کد اقتصادی خریدار
نادرستی اطلاعات صورتحساب (مثل مبلغ یا تاریخ)
لغو معامله قبل از تحویل کالا یا خدمات
توافق دو طرف برای صدور صورتحساب جدید
نتایج ابطال فاکتور :
صورتحساب مرجع از اعتبار ساقط می شود.
فروشنده باید یک صورتحساب الکترونیکی جدید صادر و ارسال کند.
اطلاعات صورتحساب الکترونیکی باطل شده در سامانه باقی میماند اما بهعنوان فاکتور باطل شده
| نوع صورتحساب | دلیل اصلی | نتیجه |
|---|---|---|
| رد شده | خریدار رد کرده است | اعتبار ارزش افزوده ندارد، باید اصلاح یا ابطال شود |
| ابطالی | فروشنده ابطال کرده است | فاکتور مرجع باطل و فاکتور جدید صادر میشود |
سوالات متداول
آیا پس از ارسال صورتحساب امکان ویرایش وجود دارد؟
خیر. باید صورتحساب اصلاحی/ابطالی/برگشت از فروش صادر شود.
چگونه شماره منحصر بهفرد مالیاتی را در صورتحساب جدید درج کنیم؟
در فیلد شماره مالیاتی صورتحساب مرجع قرار دهید. در نرمافزار واسط لیمو بهصورت خودکار درج میشود.
آیا امکان اصلاح صورتحساب ابطالی وجود دارد؟
خیر، پس از ابطال، امکان صدور اصلاحی وجود ندارد.
برای مطالعه مقاله جامع ۲۰ نکته مهم درباره صورتحسابهای اصلاحی، ابطالی و برگشت از فروش کلیک کنید.
جمعبندی
صدور و ارسال صورتحسابهای اصلاحی، ابطالی و برگشت از فروش بخش مهمی از مدیریت مالی و مالیاتی کسبوکارهاست. با استفاده از سامانه لیمو | لیموتکس میتوانید این فرآیندها را سریع، دقیق و بدون خطا انجام دهید، ضمن رعایت قوانین سامانه مودیان و جلوگیری از جرایم مالیاتی.
برای مدیریت مالی دقیق و جلوگیری از مشکلات قانونی، میتوانید با استفاده از آموزش صدور صورتحساب الکترونیکی فرآیند ثبت و ارسال فاکتورهای خود را بهصورت کامل یاد بگیرید. همچنین، با بررسی قیمتها و پلنهای لیموتکس میتوانید مناسبترین گزینه را برای کسبوکار خود انتخاب کنید و با امکان دریافت رایگان کلید خصوصی و عمومی سامانه مودیان بهراحتی به سامانه مودیان متصل شوید. در نهایت، مقاله رفع خطا در صورتحسابهای الکترونیکی به شما آموزش میدهد تا فرآیند صدور فاکتور بدون هیچ مشکلی و مطابق قوانین مالیاتی انجام شود.