انواع الگوی صورتحساب در قوانین صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان بروز رسانی بهار 1404
صورتحساب الکترونیکی بر اساس نوع کسب و کار مودیان به الگوهای مختلفی تقسیم می شوند. هر یک از این الگوها، حاوی برخی اطلاعات خاص و با ویژگیهای منحصر به فرد است که برای هر نوع کسب و کار ممکن است متفاوت باشد.
الگوهای صورتحساب الکترونیکی نوع اول شامل:
-
الگوی صورتحساب فروش ارز که مختص صرافیها است.
-
الگوی صورتحساب طلا، جواهر و پلاتین که مختص فروشندگان طلا است.
-
الگوی صورتحساب قرارداد پیمانکاری مشاهده آموزش
-
الگوی صورتحساب قبوض خدماتی
-
الگوی صورتحساب بلیط هواپیما مشاهده آموزش
-
الگوی صورتحساب صادرات مشاهده آموزش
-
الگوی صورتحساب بارنامه مشاهده آموزش
-
الگوی صورتحساب بورس مشاهده آموزش
- الگوی فروش خدمات بیمه ای
باید به این نکته اشاره کنیم که که الگوهای صورتحساب الکترونیکی در آیین نامه اجرایی مربوط به ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم و براساس بند (ث) ماده 1 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان تعریف شدهاند. پس از صدور صورتحساب الکترونیکی، ممکن است نیاز به اصلاح، ابطال یا برگشت از فروش آن پیش آید. در ادامه، توضیحاتی درباره هر یک از این عملیات ها ارائه خواهیم کرد.
صورتحساب الکترونیکی به بخشی جدایی ناپذیر از اقتصاد ما تبدیل شده است. این امر آگاهی از اجزا و الزامات مربوط به صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی را به یکی از مهم ترین مفاهیمی تبدیل کرده است که همه کارفرمایان باید بدانند.
انواع مختلف صورتحساب الکترونیکی
قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، انواع صورتحساب الکترونیکی با اهداف مختلفی را تعریف کرده است که در ادامه به آن ها می پردازیم، البته باید به یاد داشته باشید که صورتحساب غیر الکترونیکی (کاغذی) برای افرادی که مجاز به صدور صورتحساب الکترونیکی نیستند، قابل قبول است و تمامی اطلاعات موجود در صورتحساب الکترونیکی را شامل میشود. این یک موضوع مهم در زمینه اجزا و الزامات صورتحساب الکترونیک است.
صورتحساب الکترونیکی نوع اول
همانطور که گفته شد، صورتحسابهای مربوط به این موضوع به دستهبندیهای مختلفی تقسیمبندی می شوند. صورتحساب الکترونیکی نوع اول یک صورتحساب الکترونیکی با اطلاعات کامل است که شامل موارد زیر است:
-
مدل فروش
-
نوع خریدار
-
تاریخ و زمان صدور
-
حداقل در برگیرنده اطلاعات هویتی
-
مشخصات کالا و یا کلیه خدمات ارائه شده
با توجه به دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی، مواد 1 و 2 و 7 و 8 آییننامه اجرایی مورد نظر قانون مالیات های مستقیم شماره 8840، مورخ 22/01/1401، اصلاح شده است.
صورتحساب الکترونیکی نوع دوم
این نوع صورتحساب الکترونیکی برای مواردی استفاده میشود که خریدار به دلایلی (مثلاً عدم داشتن شماره اقتصادی) قادر به دریافت فاکتور نیست. به عبارت دیگر، خریدار نمیتواند با استفاده از این نوع صورتحساب الکترونیکی، اعتبار مالیاتی را به دست آورد.
بنابراین، اگر شما به عنوان فروشنده از این نوع صورتحساب الکترونیکی استفاده میکنید، باید به مشتریان خود توضیح دهید که اعتبار مالیاتی در این نوع صورتحساب قابل احتساب نیست.
صورتحساب الکترونیکی نوع سوم
صورتحساب الکترونیکی مبنی بر رسید پرداخت وجه از دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه الکترونیکی پرداخت نیز همانند صورتحساب الکترونیکی نوع اول یک، فقط شامل اطلاعات مالی است و حاوی اطلاعات خریدار نیست. به عبارت دیگر، این نوع صورتحساب الکترونیکی، شامل اطلاعات پرداخت (مبلغ پرداختی، شماره سوییچ پرداخت، شماره پایانه، شماره پیگیری، تاریخ و زمان پرداخت) و حداقل مشخصات فروشنده است. در نتیجه، همانند صورتحساب الکترونیکی نوع اول یک، اعتبار مالیاتی برای خریدار در این نوع صورتحساب قابل احتساب نیست که باید در زمینه اجزا و الزامات صورتحساب الکترونیک به آن توجه کرد.
صورتحساب الکترونیکی اصلاحی
بعد از صدور صورتحساب اصلی فروش، در صورت نیاز به اصلاح اطلاعاتی مربوط به قلم کالا – خدمت و یا اطلاعات خریدار مانند شماره اقتصادی، شناسه ملی، کد فراگیر اتباع غیر ایرانی و… صادرکننده صورتحساب الکترونیکی میبایست صورتحساب جدیدی را صادر کند که دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب مدنظر باشد.
این صورتحساب اصلاحی شامل کلیه اطلاعات صورتحساب الکترونیکی مرجع همراه با تغییرات آن است و در صورتی که صورتحساب اصلی از نوع اول باشد، مانند صورتحساب اصلی نیاز به تأیید خریدار دارد، در غیر این صورت، نیازی به تأیید صورتحساب اصلاحی نیست و اهمیت زیادی در زمینه اجزا و الزامات صورتحساب الکترونیکی دارد.
لازم به ذکر است که در صورتحساب اصلاحی، اطلاعات صورتحساب الکترونیکی مرجع به همراه تغییرات آن درج میشود و شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب مرجع نیز به عنوان مرجع اولیه برای این صورتحساب اصلاحی استفاده میشود.
صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی ابطالی
صدور و ارسال صورتحساب الکترونیک اصلاحی - برگشتی و ابطالی، آموزش
اگر پس از صدور صورتحساب فروش یا صورتحساب الکترونیکی اصلاحی، اطلاعات اصلی مانند شماره اقتصادی و تاریخ صدور صورتحساب خریدار یا اطلاعات مربوط به کالا یا خدمت مانند شناسه آن تغییر کند، فروشنده با استفاده از مدارکی که عدم تحقق معامله را تأیید میکنند، میتواند صورتحساب الکترونیکی ابطالی حاوی شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب الکترونیکی مرجع را صادر و آن را به سامانه مودیان ارسال نماید.
پس از باطل کردن صورتحساب الکترونیکی، امکان صدور صورتحساب الکترونیکی اصلاحی برای صورتحساب مذکور وجود ندارد و این صورتحساب به عنوان ابطالی در سامانه مودیان ثبت میشود. شرط باطل کردن صورتحساب الکترونیکی، استفاده نکردن از آن در امور تجاری و پرونده های مالیاتی است.
صورتحساب الکترونیکی برگشت از فروش
اگر پس از صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی، قسمتی از موضوع معامله مثل کالا و کلیه خدمات به وسیله خریدار برگشت داده بشوند، فروشنده وظیفه دارد تا با کمک صورتحساب الکترونیکی این برگشت را مشخص کند. باید به این نکته اشاره کنیم که در صورتحساب های اصلی و صورتحساب های اصلاحی، میتوان صورتحساب الکترونیکی مربوط به برگشت از فروش را صادر نمود.
اگر برای صورتحساب الکترونیکی اصلی، صورتحساب برگشت از فروش صادر شود، لازم است شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب اصلی را به عنوان شماره مرجع در صورتحساب برگشتی ثبت نمود تا قوانین صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی رعایت شود.
بخشهای مختلف صورتحساب الکترونیکی
صورتحساب الکترونیکی از بخش های مختلفی تشکیل شده است و به طور کلی به چهار بخش تقسیم میشود. تمامی اطلاعات یک صورتحساب الکترونیکی در این چهار بخش درج میشوند که آنها را برای شما مشخص خواهیم کرد:
-
سرآمد: این بخش مشول شماره منحصر به فرد مالیاتی، زمان، مدل صورتحساب، اطلاعات فروشنده و خریدار است.
-
بدنه: در این بخش شناسه کالا یا خدمت، مبلغ، نرخ، واحد اندازهگیری و سایر جزئیات مربوط به محصول یا خدمت درج میشوند.
-
اطلاعات پرداخت: در این قسمت شماره سوییچ و پایانه پرداخت، شناسه ملی پرداخت کننده و سایر اطلاعات مربوط به پرداخت درج میشوند.
-
اطلاعات تکمیلی: این بخش بر اساس مورد به کار میرود و ممکن است حاوی اطلاعاتی مانند تخفیف ها، ضوابط و شرایط خاص و سایر جزئیات فنی باشد.
آشنایی با شماره مالیاتی
شماره منحصر به فرد مالیاتی، یک عدد خاص است که بر روی هر صورتحساب الکترونیکی یا کاغذی درج خواهد شد و شامل 22 کاراکتر (شامل حروف و اعداد) است. پیشتر، حسابداران و مدیران مالی برای تغییر فاکتورها از یک شماره فاکتور ساده یا ملخی استفاده میکردند. با توجه به قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، اکنون بر روی فاکتورها باید به جای شماره فاکتور، شماره منحصر به فرد مالیاتی (شماره مالیاتی) را درج نمایند. این شماره در زمینه اجزا و الزامات صورتحساب الکترونیک بسیار مهم است.
ثبت نام در سامانه لیمو جهت صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه سازمان امور مالیاتی به موجب قانون پایانه های فروشگاهی
نحوه صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان
متأسفانه در داخل سامانه مودیان، امکانی جهت صدور و ارسال صورتحساب به سامانه مودیان به طور مستقیم توسط مودی موجود نیست. همچنین، در حال حاضر شما فقط قادر خواهید بود تا صورتحساب های الکترونیکی خرید یا فروش خود را در سامانه مودیان مشاهده و مدیریت کنید. برای ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان می توانید از سامانه های واسط مانند سامانه صدور صورتحساب الکترونیکی لیمو استفاده کنید.
توجه به صورت حساب شمس قوانین و نکات صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی
یکی از مهمترین صورتحساب هایی که باید به آن اشاره کنیم، صورت حساب شمس نام دارد. حال شاید این پرسش برای شما به وجود آيد که صورت حساب شمس دقیقاً چه صورتحسابی به شمار می آيد؟ در پاسخ به این پرسش بسیار ویژه باید بگوییم که صورتحساب شمس در واقع همان صورتحساب دارای اعتبار و شناسه دار محسوب میگردد که تنها در شرایط خاص مورد استفاده قرار میگیرد.
همین امر موجب شده است تا این صورتحساب به عنوان یکی از پرکاربردترین صورتحساب های حوزه مالیاتی کشور مد نظر قرار بگیرد و کارفرمایان زیادی خواهان کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن باشند. شایان ذکر است که اجزا و الزامات صورتحساب الکترونیک شامل کلیه موارد مربوط به صورت حساب شمس نیز میشود و حتی در این حالت نیز باید نسبت به آنها توجه کاملی داشته باشید.
این نوع صورتحساب برخلاف سایر مدل هایی به آنها اشاره کردیم از نوع کاغذی نیست. در واقع برای بهره گیری از آن تنها باید به سراغ سیستمهای رایانه ای بروید. همین امر موجب شده است تا میزان امنیت صورت حساب شمس در مقابل سایر صورتحساب های موجود به طرز شگفت انگیزی بهبود بیاید. شماره موجود بر روی این صورتحساب دارای بیست و دو رقم مختلف است که موجب شده تا هر صورتحساب دارای ویژگی های منحصر به فرد خود باشد.
جمع بندی
توجه به اجزا و الزامات صورتحساب الکترونیکی ضروری است. صدور و ارسال این صورتحسابها توسط خود مودیان کمی پیچیده است. برای دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی، باید به نکات خاصی توجه شود. این پیچیدگی به دلیل نیاز مودیان به رعایت دستورالعملهای سازمان امور مالیاتی است. ارسال صورتحساب الکترونیکی باید با استفاده از سامانه مربوطه انجام شود.
دستورالعملهای سازمان امور مالیاتی، مانند دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی و روش اتصال به سامانه، به دانش فنی بالا نیاز دارد. این موارد ممکن است برای بسیاری از شرکتها و مودیان دشوار باشد و اجرای آنها فراتر از توانایی برخی از آنها باشد. به همین دلیل سامانه هایی مانند سامانه صدور صورتحساب الکترونیکی لیمو ایجاد شده اند که این قسمت از پروسه ارسال صورتحساب الکترونیکی را به عهده می گیرند تا کار مودیان آسان تر شود.
بیشتر بخوانید:
-
صفر تا صد صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی رایگان به سامانه مودیان مالیاتی
- آیا صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی بدون نرم افزار ممکن است؟ معرفی نرم افزار واسط تحت وب سامانه مودیان لیمو
-
-
صورت وضعیت پیمانکاری چیست؟ آموزش ارسال صورتحساب قرارداد پیمانکاری
-
نگاهی فنی به سامانه مودیان مالیاتی - نکات سامانه مودیان مالیاتی
-
ارسال صورتحساب اصلاحی، آموزش صدور صورتحساب الکترونیکی اصلاحی، ابطالی و برگشتی
-
نحوه صدور و ارسال رایگان صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان مالیاتی