نحوه ثبت مشخصات صندوق فروش و حافظه مالیاتی در سامانه مودیان مالیاتی
تعریف سامانه ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی و حافظه مالیاتی
سامانه ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی و حافظه مالیاتی در راستای آئین نامه تبصره (۲) ماده (۱۶۹) قانون مالیات های مستقیم و بند(ی) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۸ ایجاد گردیده است. مودیان مشمول این قوانین مکلفند، اطلاعات پایانه فروشگاهی و حافظه مالیاتی خود را در موعد قانونی مقرر، در این سامانه ثبت نمایند.
مودیانی که ثبت اطلاعات را تمکیل نموده و شناسه یکتای حافظه مالیاتی خود را دریافت نمایند، از تسهیلات و مشوق های مالی تعیین شده در قوانین بهره مند خواهند شد.
ما برای ثبت نام در سامانه ی ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی و حافظه مالیاتی سازمان امور مالیاتی چه کاری باید انجام بدهیم؟
برای شروع مودیان مشمول مطابق فراخوان سازمان امور مالیاتی کشور:
1 - ابتدا باید وارد سامانه ثبت نام الکترونیک شوند.
ورود به این سامانه مستلزم داشتن نام کاربری در سازمان امور مالیاتی کشور می باشد.
جهت دریافت مجوز ثبت اطلاعات پایانه فروشگاهی لازم است وضعیت ثبت نامی مودی مورد تایید نهایی سازمان امور مالیاتی کشور قرار گرفته باشد
2- پس از ورود به ثبت نام الکترونیک از طریق منوی ” سایر خدمات گزینه ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی و حافظه مالیاتی را انتخاب نموده و اطلاعات پایانه فروشگاهی خود را ثبت نمایند.
مودی در این فرم نوع مشمولیت خود را با توجه به فراخوان های مربوط به پایانه فروشگاهی تعیین و در لیست مورد نظر انتخاب می نماید. مشمولین خدمات درمانی، مشمول بند ی تبصره ۶ قانون بودجه ۱۳۹۸ می باشند.
3 - در این مرحله مودیان باید تاریخ مشمولیت خود را بدانند. تاریخ مشمولیت برای مودیانی که در حال فعالیت هستند از تاریخ فراخوان و برای مودیانی که بعد از تاریخ فراخوان شروع به فعالیت رسمی نموده اند از تاریخ شروع فعالیت آن ها می باشد که مودی باید در فیلد مربوطه تعیین نماید. تاریخ مشمولیت فعالین حوزه درمان، ۱۳۹۸/۱/۱میباشد.
4 - سپس شماره سریال استاندارد پایانه فروشگاهی که همان شماره سریال دستگاه کارتخوان می باشد باید ثبت شود.
این شماره توسط شرکت های تأمین کننده که مجوز ارائه پایانه فروشگاهی را از سازمان امور مالیاتی کشور دریافت نموده اند برای هر دستگاه به صورت منحصر به فرد تخصیص داده شده است و در هنگام دریافت پایانه فروشگاهی در اختیار مودی قرار می گیرد. مودیان در این خصوص (و همچنین بروز هرگونه اشکال در شماره سریال) باید با شرکت تامین کننده پایانه فروشگاهی هماهنگی نمایند.
لازم به ذکر است ثبت شماره سریال پایانه فروشگاهی الزامی می باشد. با ثبت شماره سریال پایانه فروشگاهی کلیه اطلاعات مربوط به شماره سریال حافظه مالیاتی، شماره شبا حساب، شرکت تأمین کننده و نوع دستگاه بارگذاری میشود و نیازی به تکمیل کردن بقیه فیلدهای اطلاعاتی توسط مودی نمیباشد. شماره سریال یک عدد شانزده رقمی و ترکیبی از حروف و اعداد می باشد.
5- در مرحله بعدی مدل دستگاه کارتخوان که توسط شرکت ارائه شده (شرکت های ارائه کننده خدمات پرداخت) اعلام می شود.
در صورتی که مدل دستگاه پس از بررسی شماره سریال به اشتباه نشان داده شود لازم است مودی با هماهنگی شرکت تامین کننده خود موضوع را رسیدگی نماید.
6 - در مرحله بعد باید شماره سریال حافظه مالیاتی وارد شود.
این شماره توسط شرکت های تأمین کننده که مجوز فروش پایانه فروشگاهی را از سازمان مالیاتی کشور دریافت نموده اند برای هر حافظه به صورت منحصر به فرد تخصیص داده می شود و در هنگام خرید آن در اختیار مودی قرار می گیرد.
7 - پس از تکمیل ثبت نام و تایید مشخصات ثبت شده توسط مودی، از طریق سازمان امور مالیاتی کشور بصورت پیامک برای مودی ارسال می گردد. و باید توجه داشت که مودی بدون دریافت شناسه حافظه مالیاتی (شناسه یکتا) از سازمان مالیاتی نمی تواند صورتحساب صادر نماید.
مودیان محترم می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین به منظور ثبت نام به سامانه عملیات الکترونیک سازمان قسمت ثبت سامانه فروشگاهی و حافظه مالیاتی مراجعه نمایند.
دریافت شناسه حافظه مالیاتی از طریق پیامک سازمان و استفاده از دستگاه کارتخوان می باشد. این قلم اطلاعاتی پس از راه اندازی کارتخوان در سامانه ثبت می شود.
خلاصه مراحل ویرایش مشخصات پایانه فروشگاه
1 - ورود به سامانه ثبت مشخصات صندوق فروش و حافظه مالیاتی
2 - بازگشت به ثبت نام
3 - ثبت اطلاعات مشمولیت
4 - گزارش چکیده صندوق
5 - لیست صندوق و پایانه فروش
6 - ویرایش مشخصات پایانه فروشگاه
سوالات مهم و نکات
تاریخ شروع بهرهبرداری چه زمانی است؟
وقتی اطلاعات صندوق و مالیات ثبت و از طرف سازمان امور مالیاتی تأیید شد، شناسه یکتایی به مودیان ارسال میشود. بعد از این ارسال، شناسه بهطور خودکار در فیلد مربوطه برای مودیان بارگذاری میشود و نیازی به ثبت دستی توسط مودیان نیست.
برای انتقال کارتخوان از یک محل به محل دیگر چه کار باید انجام داد؟
برای انتقال کارتخوان از یک محل به محل دیگر ابتدا باید آدرس و محل قبلی خود را در سامانه پایانه فروشگاهی غیرفعال کنید. پس از آن، مودیان میتوانند اطلاعات جدید کارتخوان و آدرس جدید را در بخش افزودن کارتخوان وارد کنند.
آبا امکان استفاده از یک کارتخاون در یک مکان وجود دارد؟
بله، امکان استفاده از چند کارتخوان از شرکتهای مختلف ارائه کننده خدمات پرداخت در یک مکان وجود دارد.
کدام کسب و کارها مشمول ثبت پایانه فروشگاهی هستند؟
فراد و کسبوکارهایی که در فهرست زیر هستند، از اوایل سال ۱۳۹۹ ملزم به نصب سامانه صندوق فروش و صدور فاکتور طبق قوانین مربوطه شدهاند. این ۱۵ گروه صنفی که باید از این سامانه استفاده کنند، شامل موارد زیر است:
- کافینتها و گیمنتها
- دفاتر خدمات ارتباطی مانند دفاتر مشترکین تلفن همراه و خدمات پستی
- دفاتر خدمات الکترونیکی همچون دفاتر پلیس +۱۰
- مجموعههای فرهنگی و ورزشی
- فروشگاههای لوازمتحریر به جز تولیدکنندگان و واردکنندگان
- میوهفروشیها در سطح شهر
- فروشگاههای آجیل و خشکبار به جز مشمولین ماده ۸۱ ق.م.م و واردکنندگان
- قنادیها،
- بستنیفروشیها و آبمیوهفروشیها
- نمایشگاههای وسایل نقلیه موتوری به جز ماشینآلات راهسازی و کشاورزی
- آرایشگاهها برای مردان و زنان
- تالارهای پذیرایی،
- رستورانها،
- فست فودها و کترینگها
- دفاتر اسناد رسمی
- مشاورههای املاک
- وکلا مشاوران حقوقی و مشاوران خانواده
لیمو سامانه صدور و ارسال رایگان صورتحساب های الکترونیکی به سامانه مودیان مفتخر به آرایه خدمات به کلیه کسب و کارها در زمینه ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان است.
بیشتر بخوانید:
-
صفر تا صد صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی رایگان به سامانه مودیان مالیاتی
- آیا صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی بدون نرم افزار ممکن است؟ معرفی نرم افزار واسط تحت وب سامانه مودیان لیمو
-
-
صورت وضعیت پیمانکاری چیست؟ آموزش ارسال صورتحساب قرارداد پیمانکاری
-
نگاهی فنی به سامانه مودیان مالیاتی - نکات سامانه مودیان مالیاتی
-
ارسال صورتحساب اصلاحی، آموزش صدور صورتحساب الکترونیکی اصلاحی، ابطالی و برگشتی
-
نحوه صدور و ارسال رایگان صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان مالیاتی