خانه /

آشنایی با نحوه ارسال صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان مالیاتی

آشنایی با نحوه ارسال صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان مالیاتیتصویر
تاریخ نگارش : 1402/11/28 توسط : تیم سامانه لیمو

بر اساس قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، همچنین ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم، تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول پرداخت مالیات، موظفند از این به بعد صورتحساب های الکترونیکی خود را برای سامانه مودیان سازمان امور مالیاتی کشور ارسال کنند.

شما می توانید برنامه زمانبندی فعالین اقتصادی گروه های مختلف را در این مقاله پیدا کنید.

در سایر مقالات لیمو در مورد خود صورتحساب الکترونیکی، دستورالعمل ها، مشمولین این قانون و غیره صحبت کرده ایم. اما در این مقاله قصد داریم به روش های مختلفی که برای نحوه ارسال صورتحساب در سامانه مودیان وجود دارند بپردازیم. با ما همراه باشید.

انواع صورتحساب الکترونیکی

قبل از هرچیز بهتر است به صورت خلاصه به انواع صورتحساب الکترونیکی اشاره کنیم

طبق اطلاعات منتشر شده در دستورالعمل صورتحساب های الکترونیکی، دسته بندی صورتحساب های الکترونیکی بر دو اساس انجام می شود. دسته بندی اول شامل موارد زیر است

انواع صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان

علاوه بر این شیوه دسته بندی، یک دسته بندی دیگر هم برای ارسال صورتحساب در سامانه مودیان وجود داد که زیر مجموعه دسته بندی اول جای می گیرد. به عبارت دیگر، تمام انواع صورتحساب های الکترونیکی مورد اشاره در بالا، می توانند در دسته بندی زیر هم جای بگیریند:

  • صورتحساب الکترونیکی اصلی : اولین صورتحسابی است که فروشنده آن را در سامانه مودیان ثبت می کند (فرقی ندارد که صورتحساب نوع اول باشد، دوم یا سوم)

  • صورتحساب الکترونیکی اصلاحی : زمانی که صورتحساب اصلی ارسال شده در سامانه نیاز به اصلاحاتی همچون تغییر تعداد کالا یا خدمات، مبلغ واحد، جمع فاکتور و غیره داشته باشد، فروشنده موظف است یک صورتحساب اصلاحی، روی صورتحساب اصلی که قبلا ارسال کرده صادر کند. این صورتحساب اصلاحی دارای کد مالیاتی صورتحساب مرجع خواهد بود.

  • صورتحساب الکترونیکی ابطالی : زمانیکه به هر دلیلی معامله بر هم خورده باشد، فروشنده باید با ارسال یک صورتحساب الکترونیکی ابطالی، صورتحساب الکترونیکی اصلی را که قبلا ارسال کرده باطل کند. چنانچه دلایل ابطال معامله مثبت باشند، صورتحساب ابطالی تأیید شده و صورتحساب اصلی حذف می گردد

  • صورتحساب الکترونیکی برگشت از فروش : چنانچه کل یا بخشی از کالا یا خدمات ارائه شده توسط خریدار بازگردانده شود، فروشنده باید یک صورتسحاب الکترونیکی برگشت از فروش صادر کند تا از طریق آن اطلاعات ثبت شده از صورتحساب اصلی اصلاح شود.

نکته : هرگونه صورتحساب اصلاحی، ابطالی یا برگشت از فروش از صورتحساب های الکترونیکی نوع اول، به تایید خریدار نیاز دارند.

برای آشنایی بیشتر توصیه می کنیم مقاله انواع صورتحساب الکترونیکی را مطالعه کنید.

نحوه ارسال صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان

حال سوال اصلی این است که هرکدام از این انواع صورتحساب الکترونیکی را چگونه برای سازمان امور مالیاتی ارسال کنم؟

متأسفانه در سامانه مودیان ابزارها، فرم ها و الگوهای لازم جهت صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی وجود ندارد. مشمولین تنها می توانند از این سامانه برای مشاهده و مدیریت صورتحساب های الکترونیکی خود استفاده کنند و امکان صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی از طریق این سامانه، به معنی عام آن وجود ندارد. این در حالیست که تنها صورتحساب هایی در این سامانه قابل مشاهده هستند که قبلا صادر و در آن ثبت شده باشند!

سازمان امور مالیاتی راهکارهای دیگری را پیش روی مودیان قرار داده تا با استفاد از آنها بتوانند صورتحساب های الکترونیکی خود را صادر و برای سامانه مودیان ارسال کنند.  در ادامه نیز قصد داریم تا راهکارهای موجود برای نحوه ارسال صورتحساب در سامانه مودیان را به شما معرفی کرده و آموزش دهیم.

ارسال صورتحساب های الکترونیکی از طریق شرکت های معتمد، واسطه و سامانه های دولتی

سازمان امور مالیاتی 7 شرکت معتمد را به عنوان واسطه های ارسال صورتحساب الکترونیکی معرفی کرده است. اما علاوه بر این شرکت ها، شرکت های فعال در حوزه IT دیگری هم وجود دارند که می توانند خدمات مشابهی را به شما ارائه دهند، مانند  سامانه لیمو. برای اینکه بتوانید از خدمات این شرکت های واسط استفاده کنید باید با آنها یک قرارداد همکاری ببندید و بر اساس برنامه های پرداختی مختلف، دستمزد آنها را به صورت درصدی یا حق اشتراک ماهاینه پرداخت کنید.

علاوه بر این، برخی از سامانه های دولتی نیز هستند که این خدمات واسطه‌گری را برای شما انجام می دهند.

لیمو به عنوان یکی از بهترین رابط های صدور و  ارسال صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان فایل اکسل صورتحساب های شما را دریافت کرده و پس از تبدیل آنها به قالب ها استاندارد، آن را با کد مالیاتی صحیح داخل کارپوشه شخصی شما در سامانه مودیان ثبت و ارسال می کند. شما همچنین می توانید با استفاده از پنل لیمو مستقیما اقدام به صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی کرده و تنها وظیفه ارسال آن را به لیمو محول کنید.

برای برخورداری از آسان‌ترین و بهترین روش ارسال صورتحساب الکترونیکی با لیمو  تماس بگیرید.

اصولا ارسال صورتحساب الکترونیکی با کمک شرکت های خصوصی یا سامانه های دولتی واسط به دو روش امکانپذیر است:

از آنجایی که سازمان امور مالیاتی تمامی ابزارها و الگوها را در خود سامانه مودیان جای نداده، عملا مشمولین مالیات اگر می خواهند دردسری برای ارسال صورتحساب در سامانه مودیان نکشند، ناچارند با شرکت های واسطه همکاری کنند.

نحوه صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان

سازمان امور مالیاتی روش های زیر را به عنوان تنها راهکارهای نحوه ارسال صورتحساب در سامانه مودیان اعلام کرده است:

  • ارسال صورتحساب الکترونیکی از طریق شرکت واسطه با استفاده از کلید آن شرکت : در این روش هم می توانید از شرکت های معتمد معرفی شده توسط سازمان مالیات کمک بگیرید، هم شرکت های معتبری که API واسط ارائه می دهند. در این روش شرکت واسطه اطلاعات صورتحساب الکترونیکی مودی را در قالب یک فایل اکسل استاندارد دریافت کرده و سپس با استفاده از کلید خصوصی خود اقدام به ثبت آن در سامانه مودیان می کند. در این روش مسئولیت صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی کاملا با شرکت معتمد یا واسطه است.

  • ارسال صورتحساب الکترونیکی از طریق سامانه های دولتی: در این روش باید از داخل کارپوشه خود در سامانه مودیان، گزینه “سامانه های دولتی” را انتخاب کنید. با اینکار می توانید از طریق سامانه های دولتی کار صدور و ارسال صورتحساب در سامانه مودیان را به انجام برسانید. مسئولیت صدور و ارسال صورتحساب در این روش کاملا بر عهده خود مودی است.

فرصت ارسال صورتحساب الکترونیکی

سازمان امور مالیاتی اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان را به صورت جدی از ابتدای فروردین ۱۴۰۲ آغاز کرده و فراخاون های مشخصی نیز برای ثبت نام در این سامانه اعلام کرده است. طبق این فراخوان ها، گروه های مختلف حداکثر تا ابتدای دی ماه ۱۴۰۲ فرصت  دارند تا داخل سامانه مودیان ثبت نام کرده و صورتحساب های الکترونیکی معاملات خود را ارسال نمایند. مهلت ثبت نام برای گروه های مختلف مشاغل متفاوت است.

 

پس از ثبت نام در سامانه و دریافت کد مالیاتی، مودیان یک هفته بعد از هر معامله فرصت دارند تا صورتحساب الکترونیکی آن را داخل سامانه مودیان ثبت کنند. تاخیر در ارسال جریمه مالیاتی به همراه خواهد داشت.

البته این مهلت ارسال مخصوص صورتحساب های الکترونیکی نوع ۱ و ۲ است، چرا که صورتحساب های نوع ۳ به صورت اتوماتیک در سامانه ثبت می شوند.

خریدارانی که صورتحساب نوع اول دریافت کرده اند نیز یک ماه فرصت دارند تا فاکتور ارسال شده را تایید نمایند.

برای آشنایی بیشتر بهتر است مقاله مدت زمان ارسال صورتحساب الکترونیکی را مطالعه کنید.

جمع بندی

اصولا بهترین راهکار برای صدور و ارسال صورتحساب در سامانه مودیان همکاری با یک شرکت واسطه است. پنل لیمو یک api مشترک با سامانه مودیان داشته و می تواند روند صدور و ارسال صورتحساب های الکترونیکی را برای شما تسهیل کند.

امیدواریم مقاله نحوه ارسال صورتحساب در سامانه مودیان برای شما مفید بوده باشد.

 آیا برای ثبت و ارسال صورتحساب در سامانه مودیان باید هزینه بپردازیم؟

چنانچه از خدمات شرکت های واسط یا معتمد استفاده کنید، بله باید هزینه ای را در قالب درصدی از فاکتور یا اشتراک ماهاینه پرداخت کنید

بیشتر بخوانید:

صدور و  ارسال رایگان صورتحساب  الکترونیکی به سامانه مودیان بدون نرم افزار

 

دیدگاهی وجود ندارد، شما اولین دیدگاه را ایجاد کنید.

  • * توجه: دیدگاه ها بعد از تایید مدیر سایت نمایش داده میشوند.
  • * توجه: دیدگاه های حاوی توهین و الفاظ نامناسب تایید نمیشوند.
  • * توجه: فقط دیدگاه های فارسی تایید میشوند.


جدیدترین مطالب

محبوب ترین مطالب